KVS herneemt ‘Malcolm X’ dit najaar

© Danny Willems / KVS

Goed nieuws voor wie het gemist heeft: de succesvolle KVS-voorstelling Malcolm X is in het najaar opnieuw te zien in Brussel. Daarna volgt ook een tournee door België. “Bepaalde aspecten van het stuk riepen bij veel mensen vragen op”, zegt dichteres en castlid Sukina Douglas. “Net daarom blijft deze theatervoorstelling zo relevant.”

Eén van de voornaamste doelstellingen van KVS-directeur Michaël De Cock is om een breder publiek naar het Brusselse theaterhuis te lokken, jonger én diverser. Met Malcolm X, over de niet geheel onbesproken Amerikaanse activist, slaagde hij daar in oktober vorig jaar wonderwel in.

Op een tekst van Fikry El Azzouzi en muziek van Cesar Janssens trachtten 22 artiesten uit België, Amsterdam en Londen in diverse kunstvormen (tekst, muziek, slam poetry en hiphop) het gedachtegoed van de Amerikaan naar vandaag te vertalen. Met deze unieke voorstelling werd volgens sommigen een nieuwe standaard gezet voor wat theater in deze multiculturele tijd ook kan zijn: meertalig, fragmentarisch, muzikaal.

Aan deze succesvolle eerste reeks opvoeringen komt nu een vervolg, want KVS neemt Malcolm X volgend seizoen opnieuw op in haar programma, zo bevestigt het theaterhuis aan BRUZZ. Daarna begint de voorstelling aan een tournee doorheen België, eventueel gevolgd door een internationale reis.

Confronterend
De Londense dichteres en performer Sukina Douglas, die deel uitmaakt van de cast, is blij dat het stuk in het najaar terugkeert. “Malcolm X was immers niet gewoon een theaterstuk”, zegt ze aan BRUZZ. “Het bevatte ook een sterk statement. De aanpak was revolutionair, net zoals de boodschap die we trachtten over te brengen.”

© Danny Willems
Door de feedback die ze kreeg over de voorstelling, beseft ze dat er bovendien nog veel plaats is voor dialoog over het onderwerp. “De reacties waren erg krachtig”, zegt Douglas. “Voornamelijk positief wel, van moslimvrouwen met een hoofddoek bijvoorbeeld, omdat zij zich voor het eerst echt vertegenwoordigd voelden op het podium (Douglas draagt zelf ook een hoofddoek, LBU).”

“Andere mensen daarentegen vonden bepaalde aspecten niet zo goed, of begrepen de boodschap niet”, vervolgt ze. “Of ze vonden bepaalde delen erg confronterend. Ik heb daar geen probleem mee, uiteraard. Het wijst er alleen op dat het stuk vragen oproept en uitnodigt tot een dialoog. En dat is net iets waarop we ons focusten tijdens het maken: we wilden ons eigen verhaal vertellen, en niemand plezieren.”

Dat het stuk intussen wel relevant blijft, daar is Douglas van overtuigd. “De situatie nu is minder extreem dan in de tijd van Malcolm X, maar problemen zoals racisme, vooringenomenheid, en de erfenis van het kolonialisme maken nog altijd deel uit van onze Europese samenleving. Dit is zichtbaar in instellingen, in de socioculturele en politieke vertegenwoordiging. Daarom is het belangrijk dat we met de kunst bepaalde normen durven uitdagen, en blijven uitdagen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
BRUZZ Magazine
deze week
  • Onderzoeksrechter Anne Gruwez: 'De mens is altijd meer dan die ene vreselijke daad'
  • Ronde van Brussel : Sint-Gillis
  • Bruggenbouwer Laurent Ney: 'Ik droom van bruggen'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
Neem een abonnement