Meeste dansers ooit voor nieuwe voorstelling de Keersmaeker

© Anne Van Aerschot

In The Six Brandenburg Concertos staan niet minder dan zestien dansers tegelijk op het podium. Daarmee is het de grootste choreografie in het repertoire van Anne Teresa de Keersmaeker. Voor de muziek grijpt de Keersmaeker al voor de vijfde keer in haar carrière terug op een werk van Johann Sebastian Bach.

De Brandenburgse Concerten zijn meesterwerken uit de barok en behoren tot de canon van de klassieke muziek. Het is een verzameling van zes instrumentale werken, met uiteenlopende bezettingen, opgedragen aan de markgraaf van Brandenburg in 1721.

De muziek wordt in de Munt verzorgd door het Gentse orkest B'rock. Zij voeren het repertoire uit op echte periode-instrumenten als de viola da gamba of de oboe da caccia. Sinds het midden van de vorige eeuw wordt steeds meer ingezet op deze historisch geïnformeerde uitvoeringen. Barokvioliste Amandine Beyer leidt B'rock in goede banen. Ook zij is al jaren gespecialiseerd in barokmuziek.

Geometrisch grondplan

Op het podium staan niet minder dan zestien danser. De Keersmaeker bracht verschillende generaties uit haar dansschool Rosas bij elkaar. Op die manier wil ze ook de verschillende instrumentgroepen in de muziek van Bach uitdrukken. Toch mag de grote groep dansers niet zwaar worden zegt de Keersmaeker "je hebt een duidelijke architectuur nodig om met zoveel dansers zo’n complexe partituur helder te krijgen."

Net als in haar vorige choreografieën werkt de Keersmaeker daarom met een reeks geometrische grondplannen. Ze bouwt in The Six Brandenburg Concertos op drie figuren: de rechte lijn, de zig-zag en de cirkel. Toch wordt het door die geometrie geen statische choreografie. ‘Het is jeugdige muziek, de energie ervan is opwaarts en omhoog.’ dat heeft de Keersmaeker dan ook in de bewegingen willen realiseren.

Wereldpremière in Berlijn

De Munt krijgt dit weekend de Belgische première van de nieuwe voorstelling. Rosas werkt dan ook al jaren samen met het Brusselse operahuis. De wereldpremière was weggelegd voor de Volksbühne in Berlijn, en ook in New York kwam de nieuwe choreografie al op de planken. Het online dansmagazine Springback was zeer lovend over de nieuwe voorstelling. Al bleek New York Times-recensente Gia Kourlas minder onder de indruk.

THE SIX BRANDENBURG CONCERTOS 5 > 9/1, De Munt/ La Monnaie

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?