Negen jaar na de première van hun langlopende internationale theaterhit Missie beginnen auteur David Van Reybrouck, acteur Bruno Vanden Broecke en regisseur Raven Ruëll aan een nieuwe tour of duty. De drie elitesoldaten slagen er met Para in om uit de puinhoop van de Belgische interventie in Somalië een knap theaterstuk te slepen, dat de vergelijking met Missie misschien net niet helemaal doorstaat.
Para raakt gevoelige snaar
Lees ook: Ticketverkoop 'Para' loopt als een trein
Drieduizend Belgische militairen maakten in 1992 en ’93 deel uit van de UNOSOM-vredesmacht in Somalië. De missie zou een jaar later overschaduwd worden door de dood van tien paracommando’s tijdens de interventie in Rwanda, maar David Van Reybrouck was niet vergeten hoe ook Somalië voor veel betrokkenen een nachtmerrie was geworden. Humo publiceerde destijds een reeks artikels met ophefmakende foto’s van Belgische militairen die op een volwassen Somaliër urineerden en een kind bij wijze van grap boven een vuurtje hielden. Van Reybrouck geeft de militairen voor het eerst een stem. Waar de schrijver zich voor Missie baseerde op interviews die hij afnam van Belgische missionarissen, schreef hij zijn monoloog nu op basis van getuigenissen van para’s die zelf ook niet ongeschonden uit UNOSOM kwamen.
De makers nemen andermaal hun tijd om de kroongetuige gedurende langer dan twee mediatieke soundbytes het woord te laten, en de tekst krijgt van regisseur Raven Ruëll - meester in de beperking - opnieuw alle ruimte. Net als in Missie, zij het iets minder uitgepuurd, verschijnen de beelden en vanitas-symbolen pas op het einde, als de woorden hun militaire precisie en eenduidigheid beginnen te verliezen. Nochtans biedt Para ook voordien al voldoende stof tot nadenken - over de verleiding van sexy wapentuig, over de nefaste aspecten van de militaire opleiding, over idealisme, sluipend cynisme, racisme, en over de zin en onzin van het geopolitieke spel dat zich afspeelt boven het hoofd van de kleine soldaat, die op zijn beurt niet meer wordt begrepen door het thuisfront. Vooral de terloopse dooddoeners van de paracommando verbergen vaak een onnoemelijke tragiek. Elke uitlating appelleert ergens aan, geen enkele is zo banaal als ze eventueel lijkt. Tijdens de première zaten ook enkele para’s in de zaal, en het illustreert zondermeer de kracht van het theater dat leden van een bataljon dat destijds publiekelijk werd uitgekotst, nu op een applaus konden rekenen.
Missie was - in onze herinnering althans, misschien spelen gewijzigde verwachtingen ook een rol - iets meer allesomvattend, en op een onverwachte manier emotioneel en louterend. Toch ontdek je als toehoorder opnieuw dat het volledige verhaal van een medemens - hoe die zich ook tot je leefwereld en wereldbeeld verhoudt - je even verplicht tot het opschorten van je oordeel, waardoor je even niet meer in kampen bent opgedeeld, maar in hetzelfde schuitje zit. Zo weet ook Para de gevoelige snaar van de constant tot standpunten uitgedaagde mens te raken.
> Para, van David Van Reybrouck, Bruno Vanden Broecke & Raven Ruëll. Nog tot 14/12, 20:00 (06/12, 18:00 & 11/12, 15:00), KVS, Brussel
Lees meer over: Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.