Zesdeklassers Imeldaschool blikken animatiefilmpjes in
Voor de bel, De gestolen tas, Wie laatst lacht, best lacht, Bambim!... zo heten de minifilmpjes die de kinderen in groepjes zullen inblikken. Daarvoor hebben ze eerst een klein decor en figuurtjes van legoblokjes gemaakt. Op het moment dat wij langskomen, zijn ze volop bezig foto's te maken van de verschillende filmscènes.
"We werken met de stop motion-techniek," vertelt juf Sandra. "Daar heb je een (digitale) fotocamera voor nodig. Daarmee maak je frame per frame een foto. Eerst wordt het voorwerp dat je wilt laten bewegen, in een bepaalde houding neergezet. Met het fototoestel maak je daarvan een opname. Daarna moet je de houding van het voorwerp een klein beetje veranderen en wordt er opnieuw één frame geschoten met dezelfde achtergrond. Als je alle plaatjes snel achter elkaar afspeelt met een computerprogramma, dan lijkt het alsof het voorwerp uit zichzelf beweegt."
Chaimae, Israa en Sanae werken met opperste concentratie aan hun filmpje Voor de bel. "Soms is het helemaal niet makkelijk om ons legomannetje in de juiste houding te krijgen. Bijvoorbeeld als hij gaat vallen en zijn evenwicht verliest. Dat is echt lastig," vertelt Chaimae.
"Ja, en ook het licht moeten we goed in het oog houden. Af en toe vallen de schaduwen van de andere kinderen op ons decor, en dan ziet het beeld er ineens anders uit," merkt Sanae snugger op. Zij maakt alle foto's, je zou haar dus de cameravrouw kunnen noemen, terwijl haar vriendin Israa het legofiguurtje telkens een heel klein beetje doet bewegen voor elke nieuwe foto.
Montage en muziek
Als alle foto's zijn gemaakt - liefst 27 in totaal voor het superkorte filmpje Voor de bel -, kruipen de groepjes achter de computer voor de montage. Met een speciaal programma gaan ze nu de foto's monteren, zodat het een echt filmpje wordt.
"Gooi eerst de foto's weg die mislukt zijn of die je niet nodig hebt. En zet ze daarna in de juiste volgorde!" geeft juf Sandra nog mee als tip.
Chaimae doet de montage voor Voor de bel, terwijl Israa en Sanae discussiëren over welke muziek ze erbij willen monteren. "Het moet snelle muziek zijn, want ons mannetje moet zich erg haasten in ons filmpje," vindt Israa, en Sanae is het daarmee eens. Duidelijk een kwestie van groepswerk, zo'n filmpje maken. En het resultaat mag er zeker zijn! Grappig én verrassend...
Een paar beelden uit het filmpje 'Voor de bel'. Kun jij raden wat er gebeurt?
Pixar?
Hebben de meiden nog tips voor wie thuis zo'n stop motion-filmpje wil maken? "Ja," zegt Sanae, "je moet de foto's telkens van op dezelfde plaats maken, anders zal het filmpje niet duidelijk genoeg zijn." - "En als je de figuurtjes doet bewegen, dan moeten de veranderingen echt héél klein zijn. Als je de beelden dan snel achter elkaar ziet, lijkt het veel echter," voegt Israa eraan toe. Binnenkort kunnen deze leerling-regisseurs aan de slag bij de Pixar-studio's!
Alle stop motion-filmpjes van deze zesde klas kan je binnenkort bekijken op www.ketnet.be. Het programma om mee te monteren, kan je downloaden op www.ketnet.be/ketnetkick/toyinima.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.