Brussel kiest: Brusselse jongeren over de ademruimte

© BRUZZ
15/05/2024

In aanloop naar de verkiezingen nodigt radiopresentator Gunnar elke week jongeren uit voor een panelgesprek, over hoe zij kijken naar de Brusselse politiek. Clovis (17), Grim (18), Eedris (17), Maria (24), Andreas (18) en Mette (17) gaan dit jaar voor de eerste keer stemmen. Ze debatteren over verschillende stellingen rond het wekelijkse verkiezingsthema van BRUZZ. Deze week: de ademruimte.

Stelling 1: ‘Er is meer nood aan veilige fietspaden voor fietsers in Brussel’

Het jongerenpanel gaat akkoord met de eerste stelling. Sommige onder hen nemen vaak de step of de fiets. Zo merkt Grim op dat hij in de buurt van Bockstael meerdere keren in gevaarlijke situaties terechtkwam voor fietsers en stepgebruikers. Eedris vindt dat Brussel nog fietsvriendelijker zou mogen worden: "In Nederland staat alles heel duidelijk gesignaleerd voor fietsers. Ik denk dat Brussel wel een fietsstad zou kunnen worden. Er zijn eigenlijk veel fietsers in Brussel, maar daar wordt niet veel rekening mee gehouden."

Stelling 2: ‘Er zijn te veel deelsteps en deelfietsen in Brussel’

De jongeren debatteren over de tweede stelling.

De jongeren vinden niet dat er te veel deelsteps of deelfietsen zijn. Grim zegt dat er genoeg aanbod is: 'Als je de apps opent, zie je ook dat de steps en fietsen verspreid geplaatst staan over heel de stad. Ik vind niet dat ze in de weg staan, want er zijn nu ook parkingplaatsen wat het overzichtelijk maakt.' De ervaringen met dropzones voor deelsteps en deelfietsen zijn gemengd. 'Soms is het vervelend om een parkeerplaats te vinden, zeker wanneer ik me moet haasten want dan neem ik zo'n step', vertelt Clovis.

Stelling 3: ‘Openbaar vervoer in Brussel moet voor iedereen goedkoper worden, ook voor mensen ouder dan 24 jaar’

De jongeren debatteren over de derde stelling.

'Ik ben me er wel van bewust dat er een dag gaat komen, waarbij ik de volle pot moet betalen. Dan zou het handig zijn als het goedkoper kan en mag', vertelt Grim over de abonnementsprijzen van het openbaar vervoer. Grim is student in Brussel en jonger dan 24 jaar, dus hij betaalt op dit moment 12 euro per jaar voor zijn schoolabonnement. Vanaf het moment dat hij 24 wordt, zou Grim 499 euro moeten betalen voor een jaarabonnement. 'Als het voor iedereen goedkoper kan, gaat er ook minder misbruik gemaakt worden van die toegangspoortjes in metrostations denk ik', klinkt het. Daarnaast haalt het jongerenpanel ook aan als de prijzen voor het openbaar vervoer toegankelijker worden, Brussel dan ook makkelijker zou kunnen streven naar autoluwe zones.

Stelling 4: ‘Er wordt te vaak gestaakt door de NMBS, De Lijn en MIVB’

De jongeren debatteren over de vierde stelling.

'Het is natuurlijk wel ambetant wanneer het openbaar vervoer niet rijdt, maar dat is ook vervelend voor de mensen die daar werken want zij zijn duidelijk niet content. Anders zouden ze niet zo vaak staken', concludeert Eedris. Volgens de Brusselse jongeren wordt er nu veel meer gestaakt dan vroeger: 'Soms moeten we wel naar school komen en dan is het moeilijk om er te geraken. Dan moeten we zelf een oplossing vinden, maar onze ouders kunnen ons niet altijd brengen', vertelt Clovis. Op de vraag of het jongerenpanel het steeds op voorhand weet wanneer er gestaakt wordt, zijn de jongeren duidelijk: 'Het is altijd een verrassing voor mij', klinkt het.

Volgende week

De komende twee weken nodigt Gunnar de Brusselse jongeren nog uit in de studio. Ze debatteren over verschillende stellingen over de Brusselse politiek en haar uitdagingen. Volgende week hebben ze het over het thema ‘het ongemak’ en gaan ze dieper in op alles wat te maken heeft met veiligheid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel kiest: Brussels parlement , Jongeren , Ice , Brussel Kiest 2024 , Jongeren , Brussel kiest: ademruimte

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni