Begin deze maand presenteerde Dries Van Noten zijn honderdste defilé. De Antwerpenaar behoort tot de laatste modeontwerpers die zich niet hebben laten opslokken door een van de monsterbedrijven in de mode-industrie en nog alles in eigen beheer doet.

In Dries bekent hij dat de ratrace hem heeft uitgeput. Omdat het (blijkbaar) onmogelijk is om eens een seizoen over te slaan, ziet hij geen andere mogelijkheid dan "afzien". De perfectionist ziet bovendien altijd de fouten, wat van hem niet steeds de gelukkigste mens maakt. Hij heeft er zich bij neergelegd, verslaafd aan het creëren van emotionele momenten.

Dries Van Noten staat zelden zelf in de belangstelling, waardoor deze verzorgde documentaire vanzelf relevant wordt. Maar dwingende redenen om hem in een bioscoop te bekijken, heb ik niet gezien. Een aangrijpende aanvulling zijn beelden van de 99 vorige defilés op Van Notens site. Zijn jarenlang volgehouden creativiteit en koppige vakmanschap imponeren.

> Dries. BE, DE, 2017, dir.: Reiner Holzemer, 90 min.
> Bozar (avant-première. 31/03, 20.00)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni