Mama met kinderen in fietskar en op kinderfiets. Door de regeringsmaatregelen om het coronavirus in te dijken is er weinig verkeer

75 procent meer fietsers in eerste schoolweek

Kris Hendrickx
© BRUZZ
06/09/2020

Tijdens de eerste schoolweek reden er liefst 75 procent meer fietsers dan vorig jaar op Brusselse straten. Dat blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit en bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen). Het autoverkeer blijft 4 tot 8 procent onder het volume van een jaar geleden.

De eerste schoolstart na de corona-uitbraak heeft de Brusselse mobiliteit flink dooreen geschud. Vooral de sterke groei van het fietsverkeer valt daarbij op. Vorige week bleek al dat het fietsgebruik op de eerste schooldag met 44 procent gestegen was.

Uit de cijfers tot en met donderdag die we opvroegen, blijkt de stijging nog een stuk groter. In de eerste schoolweek waren er liefst 75 procent meer fietsers dan een jaar geleden.

Kelderfietsen oplappen

Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt blijft voorzichtig met de interpretatie van de cijfers, omdat het nog steeds over een momentopname gaat, waar bijvoorbeeld het weer invloed op heeft.

"Maar de gegevens bevestigen wel dat waar je meer fietsinfrastructuur aanlegt, de fietsers ook volgen. We gaan onze inspanningen om de fiets te promoten nu verder zetten met de beveiliging van fietspaden, meer fietsenstallingen en een campagne om oude fietsen die ongebruikt in de kelder liggen op te lappen."

De minister kondigde eerder al aan dat het Gewest 40 kilometer extra - vaak geschilderde - fietspaden zou aanleggen in het kader van de coronacrisis. 25 kilometer daarvan is ondertussen een feit.

"De cijfers bevestigen dat als je meer fietsinfrastructuur aanlegt, de fietsers ook volgen."

Elke Van den Brandt (Groen)

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Uit cijfers van het kabinet Van den Brandt blijkt dat het autoverkeer in de eerste schoolweek nog steeds 4 tot 8 procent minder omvangrijk was dan een jaar geleden. Chauffeurs doen daardoor ook 10 procent minder lang over een rit. De ochtendspits begon afgelopen week wat later, was minder druk en duurde ook wat langer.

De data tonen volgens de minister dat er niet enkel een beweging van het openbaar vervoer naar de fiets, maar ook naar de personenwagen heeft plaatsgevonden. "Een groot deel van de pendelaars doen nog steeds aan telewerk. Er is een belangrijke verschuiving naar de auto, waardoor de wegen toch vrij vol zijn."

Ruggegraat MIVB

Over de eerste week op het openbaar vervoer waren er dit weekend nog geen precieze cijfers, maar het aantal gebruikers blijft gestaag stijgen, weet de mobiliteitsminister, al is het nog niet op peil. "De MIVB is echt de ruggegraat van de mobiliteit in het gewest. Het vertrouwen in de veiligheid is cruciaal om de reizigers te overtuigen opnieuw voor dat openbaar vervoer te kiezen." Van den Brandt heeft er vertrouwen is dat het passagiersaantal verder zal stijgen. "Wie terugkeerde naar het openbaar vervoer, voelt zich er ook veilig, blijkt."

Evolutie autoverkeer sinds lockdown

De grafiek toont de evolutie van het autoverkeer in Brusselse tunnels sinds de lockdown. We zien een gestage groei na een steile val in maart. Vandaag rijden er nog steeds 17 procent minder auto's dan voor de lockdown in maart. Het algemene autoverkeer ligt 4 tot 8 procent lager dan vorig jaar bij de aanvang van het nieuwe schooljaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsen , autoverkeer , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni