Zoveel kilometer coronafietspad legde Brussel al aan

© TG/BRUZZ
| Op de Wetstraat werd een autorijstrook omgetoverd tot tweerichtingsfietspad

Eind april, op het einde van de lockdown, kondigde de Brusselse regering aan dat er op korte termijn 40 kilometer extra fietsinfrastructuur zou komen in Brussel. Vier maanden later is het tijd voor een tussenstand: op welke plekken zijn er fietspaden bijgekomen, en is de beloofde 40 kilometer gehaald? Er blijkt nog een deel van de weg af te leggen.

  • Wat was de belofte?

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) kondigde op 29 april aan dat er op korte termijn 40 kilometer extra fietsinfrastructuur zou komen. Doelstelling: meer fietscomfort op hoofdassen en ontbrekende verbindingen tussen fietspaden wegwerken.

Net als in andere landen zag de Brusselse regering de fiets als oplossing voor coronagerelateerde mobiliteitsproblemen. Het openbare leven zou na een periode van quasi-stilstand geleidelijk hervatten, wat zou zorgen voor een toename van het aantal verplaatsingen. De regering wilde enerzijds vermijden dat het openbaar vervoer te druk zou worden (want drukte is een gezondheidsrisico) en anderzijds dat mensen massaal zouden overstappen naar de auto.

De onderstaande kaart toont op welke fietsverbindingen de infrastructuur verbeterd moest worden.

20200429_40_KILOMETER_FIETSPAD_EXITSTRATEGIE_WOON-WERKVERKEER
© Kabinet Elke Van den Brandt
| De fietspaden die de Brusselse regering wilde inrichten
  • Wat gebeurde er tot nu toe?

Op verschillende verkeersassen in Brussel werd de ruimte voor auto's beperkt. Dat gebeurde kort na de aankondiging op de Wetstraat: een van de vier rijstroken werd geschrapt en omgevormd tot tweerichtingsfietspad. De ingreep is permanent. Ook op de Middenring kwamen fietspaden in de plaats van autorijstroken. Er kwamen geschilderde fietspaden op de Generaal Jacqueslaan, de Louis Schmidtlaan en – na wat discussie met de gemeente Schaarbeek – de Lambermontlaan. Ook fietsen op de E40 kan tegenwoordig.

Lang niet alle ingrepen zijn even zichtbaar. Zo zijn er ook korte stukjes fietspad geschilderd op en rond de Louizalaan, de Kleine Ring en de Belliardstraat.

Om een overzicht te krijgen van de infrastructuur vroeg BRUZZ een lijst op bij het kabinet van minister Van den Brandt. Daaruit moet blijken dat er 26,86 kilometer van de 40 is gerealiseerd, ongeveer twee derde van wat beloofd was.

  • En... klopt dat?

De lijst van Brussel Mobiliteit is in elk geval volledig. Op alle locaties in het overzicht is inderdaad iets veranderd voor fietsers. Dat gaat soms over volledig nieuwe fietsinfrastructuur, soms over nieuwe busstroken die gebruikt kunnen worden door fietsers en soms over fietspaden parallel met al bestaande (maar ondermaats geachte) infrastructuur.

Het overzicht toont ook waar het aanleggen van fietsinfrastructuur (nog) niet gelukt is: de Vilvoordselaan, de as Mettewielaan-Lakense Laan-de Smet de Naeyerlaan en de Tervurenlaan. "Sommige projecten staan tijdelijk on hold," zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister Van den Brandt. "Dat komt onder meer door onenigheid met een aantal gemeentebesturen. Andere projecten worden later nog uitgevoerd."

De telling van Brussel Mobiliteit is soms wat ruim, waardoor de som (26,86 km) wat hoger is dan die van BRUZZ. Wij tellen 25,44 km als we dezelfde methodologie hanteren. Dat betekent dat we per richting tellen. Het eenrichtingsfietspad op de Lambermontlaan gaat enkel richting Van Praet en telt één keer mee (2,56 km). Op de Louis Schmidtlaan ligt dan weer een fietspad aan beide kanten van de weg en beide stukken tellen daarom mee (0,77 en 0,82 km). Volgens dezelfde logica tellen we tweerichtingsfietspaden dubbel (Wetstraat: 0,83 maal twee).

Van kunstmatig opkrikken van het aantal kilometers is in elk geval geen sprake: de grootte-orde van de telling klopt (maar de 40 kilometer is nog niet gehaald).

  • Komen we nog aan 40?

Dat kan op dit moment nog niet met zekerheid gezegd worden. Er komt op korte termijn wel nog een deel van de aangekondigde fietsinfrastructuur bij. Zo zal er in september een fietspad komen op de Tervurenlaan tussen Montgomery en Merode. Mogelijk komt er ook beweging in dossiers die on hold staan. De gedeelde busstrook op de Keizer Karellaan zou bij de heropening van de Leopold II-tunnel ook vervangen moeten worden door een andere vorm van fietsinfrastructuur.

Minister Van den Brandt kondigt bovendien nog 10 kilometer nieuwe coronafietspaden aan. Die telden oorspronkelijk niet mee voor de 40 kilometer, maar zullen alsnog helpen om die magische kaap te ronden of op z'n minst te benaderen. Je leest meer details over de extra fietspaden in dit artikel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?