'Acht Uber-auto's weggesleept na controleactie aan Brussel-Zuid'   

Sam De Ryck
© BRUZZ
07/10/2016

Aan Brussel-Zuid zijn deze ochtend tijdens een routinecontrole acht 'limousines' in beslag genomen. Het gaat om auto's van UberX-chauffeurs die onterecht met limousinenummerplaten rijden, zegt Sam Bouchal van de Brusselse taxivereniging FeBeT. Uber zelf reageert verbaasd op de actie.

Brussel Mobiliteit heeft vandaag een controle uitgevoerd waarbij acht limousinevoertuigen in beslag zijn genomen die niet in overeenstemming waren met de regelgeving. Dat bevestigt woordvoerster Inge Paemen aan BRUZZ. Op de precieze inbreuken wil ze niet ingaan, "maar er waren verschillende redenen". Ze kan niet bevestigen dat het om UberX-voertuigen gaat.

Limousinekentekens
Volgens Sam Bouchal van de Fédération Belge des Taxis rijden UberX-chauffeurs rond met limousinekentekens – TL-nummerplaten, taxi's rijden met TX-nummerplaten – sinds UberX met legale vergunningen werkt. Hij twitterde deze middag een paar foto's van de auto's die vandaag in beslag genomen werden. Het gaat onder meer om een Ford Focus en een Peugeot Partner met TL-nummerplaten – middenklassewagens dus, zeker geen dure sleeën.

Maar zelfs als ze met een Mercedes S-Klasse rondrijden, zijn UberX-chauffeurs in overtreding, zegt Bouchal. "De voorwaarden voor limousinevervoer zijn strikt in Brussel: contracten van minimum drie uur per klant ten bedrage van minstens negentig euro. Terwijl UberX-chauffeurs net zoals taxichauffeurs vooral korte ritten in de stad doen." Volgens Bouchal onderneemt mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) hier te weinig tegen omdat hij de diensten van Uber in Brussel verwelkomt.

Pascal Smet
Op het kabinet van mobiliteitsminister Smet klinkt het dat UberX zich inderdaad wil inschrijven in de limousinewetgeving door wagens met chauffeur aan te bieden, maar woordvoerster Lore Vandoorne ontkent dat Smet te weinig onderneemt. "Er worden regelmatig controles gevoerd om te zien of limousines zich aan de gewestelijke wetgeving houden. Dat geldt ook voor UberX-voertuigen. Vanochtend ging het om zo’n controle op limousinevoertuigen."

Verzekering
Dat UberX-chauffeurs met TL-nummerplaten vooral korte ritten in de stad doen, brengt volgens Bouchal ook een probleem met de verzekering mee. Dat type ritten heeft onder meer een hoger risico op schade en vereist een duurdere verzekeringspremie dan diegene die UberX-chauffeurs nu als limousinechauffers betalen, zegt hij. "Die mensen rijden eigenlijk met een taxi zonder een verzekering te hebben die de risico's van het taxirijden dekt."

Minder dan een maand geleden zou die verzekeraar hebben gevraagd aan de UberX-chauffeurs om hun contract aan te passen, vernam Bouchal. Ze zouden een substantieel hogere premie moeten betalen om het hogere risico te reflecteren.

Het probleem van de UberX-chauffeurs is dat ze geen taxiverzekering mogen nemen. "Daarmee zouden ze bekennen dat ze aan taxirijden doen. Ze zitten dus met een groot dilemma." Uber zou volgens Bouchal zijn chauffeurs dan ook hebben afgeraden om de duurdere premie te betalen. Daardoor zouden sommige chauffeurs zonder verzekering zijn gevallen en zo nog meer in gebreke zijn.

'Binnen huidige wetgeving'
Uber zelf reageert verbaasd op de inbeslagname door Brussel Mobiliteit. "UberX is al ruim een jaar actief in België. Met UberX bieden we een betrouwbare en vooral een betaalbare service om binnen de stad van A naar B te komen. Een service die bovendien binnen de huidige wetgeving past. We zijn dan ook verbaasd over de gebeurtenissen van vanochtend en steunen de getroffen chauffeurs volledig bij het terugkrijgen van hun auto's."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni