park tour Taxis BRUZZ 1539 GRATIS

Bestemmingsplan Thurn & Taxis opnieuw ter discussie

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
16/11/2016

Jarenlang was het wachten op een Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) voor Thurn & Taxis om de verdere ontwikkeling van de site in goede banen te leiden. Nu er eindelijk een plan op tafel ligt, zwelt de kritiek aan. Meerderheidspartij SP.A wil het plan in extremis nog bijsturen om het park te vergroten.

Het begon met protest van verschillende stads- en buurtverenigingen. Via het platform ‘Toutpubliek’ verzamelden die bijna tweeduizend handtekeningen om te pleiten voor een groter park, minder bebouwing en meer sociale mix. De vrees is dat het op termijn een soort exclusieve gated community zou worden.

Ook Brussels bouwmeester Kristiaan Borret gaf blijk van twijfel tijdens zijn recente passage in het BRUZZ-interviewprogramma ‘De Kenners’. “We mogen ons afvragen of de dichtheid haalbaar is,” klonk het. “Verdichten is te verantwoorden omwille van de bevolkingsgroei, maar we moeten er tegelijk over waken dat de leefkwaliteit hoog blijft. We moeten bekijken of het park toch niet wat groter kan.”

De kritiek vindt nu ook politiek gehoor, niet alleen bij de oppositie, maar ook bij SP.A. Die partij zit zowel in de stad als in het gewest in de meerderheid en hoopt dat het BBP via die twee niveaus in extremis kan worden bijgestuurd.

“Het is goed dat er eindelijk een plan is,” zegt schepen Ans Persoons. “Met het BBP kunnen we voorkomen dat er nieuwe stommiteiten worden begaan zoals de inplanting van het gebouw van Leefmilieu Brussel.” Het gebouw staat als het ware in de weg van het park en bemoeilijkt zo de groene verbinding tussen het kanaal en Laken. “Daarom is het belangrijk dat we de ruimte tussen de gebouwen vergroenen. Bovengronds parkeren moet er verboden worden. Daar is het plan nu niet duidelijk over. We vragen ook dat het park in erfpacht wordt gegeven aan Leefmilieu Brussel. Dat is de beste garantie dat het toegankelijk blijft.”

SP.A wil het plan dus niet afvoeren, maar vraagt wel enkele verduidelijkingen en aanpassingen. Zo zou het aantal toegelaten vierkante meter nog bijgesteld kunnen worden, door een bouwperceel dat grenst aan het park te schrappen bijvoorbeeld. “Met weinig vierkante meter minder kan je gevoelsmatig al een hele verandering teweegbrengen,” zegt parlementslid Jef Van Damme. “We mogen de site niet bekijken als een eiland. De aanpalende wijken in Molenbeek en Laken zijn al erg dichtbevolkt. De groene ruimte moet dus voldoende groot zijn om ook die bewoners te bedienen.”
Verder hameren Persoons en Van Damme ook op het belang van voorzieningen zoals scholen en crèches, en publieke woningen. Daarvoor zou echter geen aanpassing van het BBP nodig zijn. Bij een volgende vergunningsaanvraag kunnen publieke woningen worden afgedwongen via de stedenbouwkundige lasten. “De sleutel ligt niet bij één persoon of één niveau,” klinkt het. “Alle betrokken diensten van stad en gewest moeten samen aan de kar trekken.”

Net die samenwerking tussen de verschillende bestuursniveaus bleek in het verleden problematisch. Het is één van de redenen waarom het dossier al zo lang aansleept.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni