De komende jaren zal het busnet van de MIVB flink dooreengeschud worden. Een handvol nieuwe lijnen moet onder meer de nieuwe wijken in Vorst en Heembeek en de industriezone van Anderlecht beter ontsluiten. Veel bestaande lijnen krijgen een nieuw traject. Voor de uitvoering is een pak nieuwe bussen nodig. Er komt een marktbevraging voor elektrische bussen.

Het totaal aantal buslijnen gaat van 50 naar 54. Er is sprake van vier compleet nieuwe lijnen: 52 (Vorst-Centraal), 56 (Heembeek-Schuman), 68 (Zuid - Drogenbos) en 74 (Erasmus - Diesdelle).

Daarnaast zullen tal van bestaande lijnen een nieuw traject krijgen. Zo zal bus 42 doorrijden tot in Bosvoorde en wordt lijn 53 verlengd tot winkelcentrum Westland. Bus 54 zal voortaan ook de Audifabriek in Vorst bedienen. Verder staan ook heel wat wijzigingen in de buurt van de nieuwe tramlijn 9 op het menu.

In de Vijfhoek vervangt lijn 89 lijn 86 als bus die ook de verkeerslus rond de voetgangerszone aandoet. Met de verlenging van bus 46 komt er ook een rechtstreekse link tussen het stadscentrum en de site van Thurn & Taxis.

Geïsoleerde wijken
De aanpassingen moeten er voor zorgen dat nieuwe wijken en ontwikkelingspolen beter bediend worden (vb. Heembeek, de Bervoetswijk in Vorst, en de industriezone van Anderlecht). De invoering van de nieuwe lijnen moet stapsgewijs gebeuren vanaf 2017. Op drie jaar tijd zal slechts een derde van alle buslijnen ongewijzigd blijven.

Het plan zal volgens bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) de dienstverlening, het aanbod en de leesbaarheid van het netwerk verhogen. Daarnaast wil het ook geïsoleerde wijken verbinden, de luchtkwaliteit verbeteren en drukbezochte plaatsen beter bereikbaar maken.

Elektrische bussen
De komende drie maanden wordt het nieuwe busplan voorgelegd aan de Brusselaar. Dat gebeurt met vier flyers voor de verschillende zones van het gewest, een infobus die op de markten en evenementen zal staan en de website www.busplan.brussels. Na januari 2016 worden de opmerkingen geanalyseerd en belandt het definitieve busplan op de regeringstafel voor de tweede lezing en uitvoering.

Om het plan te realiseren en ook de oudste dieselbussen te vervangen moeten 235 bussen aangekocht worden. Wettelijk kunnen dat momenteel geen dieselbussen meer zijn. Smet kondigde aan dat hij de komende dagen de markt zal bevragen om na te gaan of er interesse is om elektrische bussen te leveren. Voor de aankoop is een budget van 126 miljoen euro gereserveerd. De nieuwe bussen dienen tegen 2018 geleverd te worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni