Minister Pascal Smet (SP.A) wil nog dit jaar het nieuwe busplan goedkeuren. De bus zal minder diep in de wijken gaan. Er zullen ook lijnen worden samengevoegd.

De stad verandert in een snel tempo, dus moet het openbaar vervoer zich aanpassen. Dat is het uitgangspunt van het busplan waarvan nu een eerste versie klaar is. De vorige herstructurering van het busnet dateert van juli 2007.

“Het grote voordeel nu is dat we over gedetailleerde reizigerscijfers beschikken,” zegt Carlos Van Hove van het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “We weten via de Mobibkaart wat de drukke delen zijn van een lijn, en waar er nog weinig volk op zit.”

Lijnen zullen samengevoegd worden, van nummer veranderen, geknipt worden of een nieuw traject krijgen. De bussen zullen bijvoorbeeld niet meer tot diep in een wijk rijden maar eerder de wijken met elkaar verbinden. “De gebruikers kunnen de haltes met de fiets of te voet bereiken,” zegt Smet. Hij ontkent echter dat het net minder fijnmazig zal zijn.

Het plan moet in lijn gebracht worden met het principe van ‘specialisatie van wegen’. Daarover loopt een studie in voorbereiding naar het Iris 3-vervoersplan.

Het principe van specialisatie van wegen komt erop neer dat niet alle vervoersmodi (auto, fiets, voetganger, openbaar vervoer) op alle wegen tegelijk kunnen rijden en dat bepaalde assen eerder voor bepaalde modi worden voorzien. De bussen zullen eerder de grote structurerende assen aandoen.

Het belooft een ingrijpende verandering te worden. De MIVB heeft vandaag een busnet van 54 lijnen. Dat aanpassen is een complexe oefening. Kabinetsadviseur Carlos Vanhove geeft ook toe dat het een aanpassing zal vergen voor busreizigers. “Maar we zullen hier goed over communiceren,” zegt hij.

Nog niet op punt
Het busplan heeft nog een andere belangrijke consequentie. Om het uit te voeren zijn meer bussen nodig. Het beheerscontract van de MIVB spreekt van een nieuwe bestelling van 183 bussen, maar datzelfde beheerscontract, én het Brussels Wetboek van lucht, klimaat en energiebeheer (BWLKE) stipuleren dat die bussen van het hybride type moeten zijn. Het mogen met andere woorden geen dieselbussen zijn.

De technologie van de hybride bussen staat echter nog niet honderd procent op punt, zo bleek op een UITP-expo in Milaan. Zo moet er een manier gevonden worden om de batterijen, die weliswaar steeds kleiner en efficiënter worden, te kunnen opladen.

“De technologie is in volle ontwikkeling en is nog niet gestandaardiseerd,” zegt Smet. Andere steden in Europa hebben wél al gekozen, maar de MIVB wil niet overhaast te werk gaan. Smet laat nu nagaan, of er toch geen Euro-6-dieselbussen kunnen worden aangekocht. “Als je de oude dieselbussen door die Euro-6-dieselbussen vervangt, krijg je vanzelf een meer propere stadslucht,” zegt Smet.

Smet zal dan wel het Wetboek moeten laten aanpassen, net zoals het beheerscontract.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni