De MIVB heeft een marktbevraging gelanceerd voor de aankoop van 235 elektrische bussen. Die moeten dienen voor het vernieuwde busnet. Het is echter de vraag of die technologie wel op punt staat.
MIVB op zoek naar 235 elektrische bussen
Lees ook: MIVB gaat busnet herschikken
De bussen moeten geleverd worden tussen 2016 en 2019. “We willen zien welke producten en technologieën er op de markt zijn en daar een analyse van maken”, zegt de MIVB aan onze redactie. “Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een proefproject.”
Dat de bussen er komen is nog lang niet zeker. Hoewel het de bedoeling van de regering is om elektrisch te gaan en zo de busvloot te vergroenen, blijft het de vraag of de technologie al op punt staat. Zowel qua autonomie als wat betreft het herladen van de batterijen zijn er knelpunten. Door het start-stopverkeer in de stad, gekoppeld aan de vele hellingen, light het verbruik in de hoofdstad ook een pak hoger.
De MIVB experimenteerde in 2012 al eens met elektrische bussen, maar dat leidde niet tot concrete initiatieven.
De vorige busbestelling, 172 exemplaren van het merk Mercedes, waren nog allemaal diesels. De huidige beheersovereenkomst van de MIVB verbiedt echter een nieuwe aankoop van dieselbussen. Afgelopen zomer leken de MIVB en minister Smet de deur nog open te zetten voor nieuwe diesels, maar die piste wordt op het kabinet-Smet ontkend. Hybride bussen blijven wel nog een optie.
De Brusselse regering zal de resultaten van de marktbevraging bekijken en dan een beslissing nemen. Tegen februari hopen de regering en de MIVB wijzer te zijn in het dossier.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.