De Brusselse regering wil in 2019 twee buslijnen elektrisch uitbaten. De 235 elektrische bussen waarvan eerder sprake worden nu toch dieselhybride bussen.

De Brusselse regering maakt 27,6 miljoen vrij om twee buslijnen elektrisch te laten rijden tegen 2018-2019. Dat melden minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en Céline Fremault (CDH).

De ministers kondigen ook aan dat de MIVB in 2030 volledig elektrisch zal rijden.

De mededeling betekent dat de MIVB-vloot niet zo snel elektrisch wordt als verhoopt. Eerder lanceerde de vervoersmaatschappij al een marktbevraging omtrent de koop van 235 elektrische bussen.

Uit die bevraging blijkt volgens de ministers dat de markt niet kan voldoen aan de voorwaarden die de Brusselse regering oplegde.

"Het blijkt niet mogelijk om op een korte termijn van 2 jaar zoveel elektrische bussen te leveren", zegt de woordvoerster aan onze redactie. "Ook de kostprijs van volledig elektrische bussen is anders, maar dat was niet de reden voor onze keuze."

De MIVB gaat dan ook over tot de aankoop van 235 bussen met hybride aandrijving. De voertuigen beschikken over een dieselmotor en een elektromotor.

De nieuwe vloot moet toestaan om de 117 meest vervuilende dieselbussen uit te rangeren. De aankoop betekent dan nog steeds dat de vervoersmaatschappij er 118 bussen bijkrijgt. Die zijn nodig om het nieuwe busplan, met een uitgebreider aanbod, te realiseren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni