N1426 rembrandt-frerichs

Rembrandt Frerichs op Brussels Jazzmarathon + tips

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
19/05/2014

De Nederlandse pianist Rembrandt Frerichs is een van de weinige internationale muzikanten die een plaats krijgt op een podium van de Brussels Jazzmarathon. Dat hij op zijn nieuwste cd een sterk staaltje stijloverschrijdende jazz presenteert, is daar niet vreemd aan evenmin als zijn reputatie van polyvalent performer.

Een vloeiend taalgebruik, verzorgde promo en een stijlvolle presentatie dragen onmiskenbaar bij tot succes. Rembrandt Frerichs beseft dat heel goed. Maar het draait natuurlijk allemaal om de muziek en ook daar zit deze sympathieke Nederlander op de eerste rij. Zo was hij recent nog te gast in Brussel voor een concert met het Brussels Philharmonic. In samenwerking met pianofabrikant Maene werkt hij momenteel een speciaal project uit, The Contemporary Forte Piano, om Bach een nieuwe dimensie te geven en op zijn nieuwste cd laat hij op subtiele wijze horen wat reizen in het Oosten en een verblijf van twee jaar in Caïro zo al teweegbrengen. Kortom, Frerichs blijft zoeken naar nieuwe uitdagingen. Dit maakt het ook boeiend voor zijn publiek.

Waarom werd u jazzpianist?
Frerichs:
Toen ik als vijftienjarige knaap Herbie Hancock hoorde, was ik meteen verkocht. Ik ging studeren in New York en vestigde mij nadien in Den Haag dat toen nog een echt bolwerk was voor jazzcats. Tegenwoordig voel ik mij echter meer en meer aangetrokken tot klassiek terwijl ik bij mijn studenten net het omgekeerde merk. Er zijn er heel wat die de overstap van klassiek naar jazz maken. Tien jaar geleden had ik zeker nooit gedacht dat ik ooit een programma rond een fortepiano zou uitwerken of het podium zou delen met een klassiek orkest. Ik kan dus eigenlijk geen afgelijnd antwoord op je vraag geven want wie weet waar ik binnen tien jaar sta. De nieuwe plaat was er bijvoorbeeld nooit gekomen had ik niet gereisd of een tijd in Egypte gewoond. Op die manier blijft het interessant ook al zijn er heel wat vraagtekens naar de toekomst toe.

In uw persmap lezen we dat je een pianist bent met “a broad perspective who is familiar with the American jazz tradition but avoids the well-trodden path”.
Frerichs:
Van mijn achttiende tot mijn achtentwintigste speelde ik pure jazz gebaseerd op standards en swing. Op mijn eerste platen hoor je dat duidelijk, die waren meer Amerikaans gericht. Ik ben ondertussen zesendertig en nu mag het ook wat anders, al verloochen ik die dingen niet. Ik zoek naar nieuwe invloeden maar luister nog steeds graag naar Elvin Jones of John Coltrane. Mijn muziek is nu echter meer Europees georiënteerd, gelardeerd met Oosterse invloeden.

Een normale evolutie toch aangezien je Europeaan bent en we hier meer openstaan voor invloeden van buiten uit.
Frerichs:
Toen ik in New York speelde, voelde ik dat ook aan. Bij The Real Book (overbekende Amerikaanse songs die in jazz gespeeld worden, red.) komt echt een hele culturele achtergrond kijken die wij niet hebben. Mijn vrouw die klassieke zangeres is, brengt werk van Bach en aanverwante componisten. Dat is onze culturele bagage van hier en daar kan je niet om heen. Als een Amerikaanse drummer bebop of swing speelt dan klinkt dat veel lekkerder, dat is nu eenmaal zo. Tot dat besef ben ik ondertussen gekomen.

Vandaar dat ik nu ga voor mijn eigen tradities en ruimte laat voor mijn persoonlijke artistieke ingevingen. Met de vorige plaat Levantasy werd dat al duidelijk, met Continental net iets meer. Ondertussen werk ik volop aan het fortepiano project. Ik weet nog niet helemaal welke richting dat zal uitgaan, klassiek of een kruisbestuiving met hedendaags of toch meer jazz. Ik zou het beklemmend vinden mocht het al vastliggen. De prikkel van het onverwachte moet blijven, ook voor de luisteraars. Dat is een missie waar ik in geloof: het publiek iets interessants brengen zodat de mensen achter hun iPad of tv vandaan komen.

Rembrandt Frerichs Trio 23/5, 18.30, Grote Markt

Vier tips voor de Brussels Jazzmarathon

Bart Maris & Giovanni Barcella
Aan de muziekacademies en de conservatoria kan men een technische bagage meekrijgen maar de meest realistische leerschool blijft deze van de jamsessies. Op zondagavond is er afspraak in jazzcafé Bonnefooi voor een heuse jam onder leiding van twee toppers uit de Belgische scène. Trompettist Bart Maris speelde met zowat alle Europese grootheden uit de improvisatiescène terwijl drummer Giovanni Barcella jarenlang de jams in het Gentse El Negocito in goede banen leidde. Jazz op het scherp van de snee.

25.05, 19.30, Bonnefooi

Fiorini-Houben Quartet
Met het geduld en de omzichtigheid van imkers ondernemen pianist Fabian Fiorini en trompettist Greg Houben op ‘Bees And Bumblebees’ een zoektocht naar nieuwe melodische en harmonische structuren maar met respect voor de traditie. Het is meteen een zeer filmische reis door de jazzgeschiedenis. Warme klanken à la Chet Baker (het handelskenmerk van Houben) wisselen af met het pointillisme en de net iets scherpere kanttekeningen van Fiorini. Latin-accenten en vloeiende melodielijnen vormen hierbij de rode draad.

25.05, 15.00, Grote Markt

Wofo Sextette
Wofo Sextette, de groep rond Xavier Verhelst en met verder o.a. twee leden van Flat Earth Society (Michel Mast en Jon Birdsong), grossiert in heuse songs die echter getekend zijn door de meest abstracte wendingen. Kortom, jazz met een hoekje af. Niet verwonderlijk dus dat ze zich voor hun nieuwste project gingen verdiepen in de wereld van uitvinder, klankenkunstenaar en muzikant Raymond Scott (1908-1994). Hij had een eigen jazzensemble maar leverde ook de soundtracks voor de Bugs Bunny tekenfilms.

24.05, 20.30, Kultuurkaffee

Trio Free Three
Net als jazz zelf blijft de jazzmarathon evolueren. Zo komt er dit jaar een gloednieuw openluchtpodium bij en dit nog wel midden het Europese hoofdkwartier. Tussen een aantal internationale namen staat ook een gloednieuw Frans-Belgisch supertrio. Van bij onze zuiderburen is er gitarist Serge Lazarevitch (Joe Lovano). Hij wordt geflankeerd door de topbassist uit onze contreien (Nic Thys) en drummer hors pair van bij ons, Teun Verbruggen. In première brengen zij werk van de cd die later dit jaar verschijnt.

24.05, 16.00, Luxemburgplein

Brussels Jazz Marathon

data: 23 > 25/5

tickets: gratis

waar: verschillende locaties

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni