Ruimte voor vuurwerk bij Workspacebrussels

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
09/12/2011
Workspacebrussels biedt kunstenaars begeleide residenties aan en organiseert halfjaarlijks een platform waarop een tiental van hen voorstellingen of toonmomenten houden. Artistiek coördinator Charlotte Vandevyver licht het programma toe. michaël bellon

"Er zijn nieuwe namen en een aantal mensen die terugkomen. Een van hen is Pieter Van den Bosch. Die heeft in juni een experiment gedaan met lichtgevende verf (Luminescent paint) en keert terug met een vuurexperiment dat hij in de kapel van de Brigittinen zal tonen. Voor deze performance-installatie heeft hij zelfs een cursus 'groot vuurwerk, professioneel afsteker' gevolgd," zegt Vandevyver.

"Rode draad in de verschillende voorstellingen zijn beweging en perceptie. Albert Quesada presenteert een toonmoment van Slow sports. Hij werkt met vier performers over de beeldvorming rond sport. Hij gebruikt foto's uit dagbladen maar bijvoorbeeld ook slow motionbeelden uit het tennis als basis om bewegingsmateriaal te ontwikkelen."

"Kajsa Sandström was een aantal jaar geleden studente bij P.A.R.T.S. Zij maakte met geluidskunstenaar Frédéric Alstadt Listen with your skin, see with your ears, waarin ze de relatie tussen dans, geluid en verbeelding onderzoeken. Als het publiek een bepaald geluid hoort, verbeeldt het zich daar iets bij en zo kan er frictie ontstaan tussen wat je hoort en wat je ziet. Ook Sound bed, een installatie van Vera Tussing voor telkens één toeschouwer tegelijk, draait om cinematografisch geluid en beweging."

Het publiek zal elke avond voor een parcours met meerdere voorstellingen kunnen kiezen.
Charlotte Vandevyver: Die zijn geconcentreerd op de Brusselse presentatieplekken waarmee we samenwerken. We spelen in de Brigittinen, de Kaaistudio's en Bronks. We hebben ook een double bill opgezet met het Kaaitheater. Twee afgewerkte voorstellingen van Benjamin Vandewalle zullen voor het eerst in Brussel te zien zijn. Benjamin is geïnteresseerd in de perceptie van beweging, en grijpt daarvoor terug naar oude technieken uit onder meer de avant-gardecinema.

In One/zero verwijst hij naar de stop motion-techniek door het scènelicht op zijn twee performers aan en uit te laten gaan. Als toeschouwer zie je zo voortdurend lichamen in stilstand, en creëer je de beweging zelf in je hoofd. In Birdwatching beweegt het decor, waardoor je hetzelfde effect krijgt als wanneer je in een vertrekkende trein naar een stilstaande trein kijkt.

Aan die twee producties heeft dramaturg Marnix Rummens een tentoonstelling gekoppeld met werk van beeldende kunstenaars als Wim Delvoye, Bill Viola, Filip Van Loocke, Lawrence Malstaf en Ief Spincemaille waarbij ook de verhouding tussen de kijker en het kunstwerk centraal staat. We hebben dit jaar trouwens nog meer aandacht voor context. Zo hebben we schrijvers gevraagd residenten te bezoeken en daar een tekst over te schrijven. Die 'Field notes' geven de kunstenaar meteen een goede tekst in handen voor de omkadering van hun werk. De schrijvers zullen ook mee zorgen voor nagesprekken bij de voorstellingen.

Daarna werken jullie ook voor het eerst samen met Recyclart.
Vandevyver: Met hen doen we op zaterdagavond een musicdansjam. Zij brengen vijf muzikanten aan die akoestisch spelen, en wij zorgen voor vijf dansers die gedurende een uur samen zullen improviseren in de Brigittinenkapel. Het restaurant van Recyclart zal de catering verzorgen.

Working Title Platform
wanneer
: 15 > 8 december 2011
tickets: €3/4/5[
waar: Brigittinen, Kaaistudio’s & BRONKS
info: 02-502.11.25, info@workspacebrussels.be, www.workspacebrussels.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni