1511 Koenraad Dedobbeleer

Expo: A formal model - an inhibition show

SAS
© Agenda Magazine
23/02/2016

Al een paar decennia onderzoekt de Belgische kunstenaar Koenraad Dedobbeleer het medium beeldhouwkunst. Zo experimenteert hij met evenwicht, de sokkel, vorm, kleur en materiaalgebruik. Of geeft hij dagelijkse objecten een artistieke make-over. Hij detecteert hun sculpturale potentieel en dikt het verder aan. Ook in handelingen, zoals een stoel die hij ondersteboven opstelt en die toch rechtop blijft staan, onderzoekt hij dat sculpturale karakter.

De nieuwe reeks werken die de kunstenaar bij Micheline Szwajcer voorstelt, komen opvallend speels en kleurrijk over, met zelfs lichte toetsen van surrealisme. Zo toont hij een zwarte sculptuur die lijkt aan te sluiten bij macho minimalistische beeldhouwkunst. Het blijkt echter een brandende kachel te zijn.

Dedobbeleer zoekt wel vaker de grens op tussen alledaagse voorwerpen, design en kunst. Maar hij waagt zich ook meermaals aan ruimtelijke stillevens, inclusief een fruitmand die gevaarlijk rust op wat op een pingpongballetje lijkt. Hij tart hier de wetten van de zwaartekracht en het evenwicht. Een autoband staat op een krukje en wordt onderaan gestut door twee zwartgekleurde gloeilampen.

Dedobbeleer brengt de meest diverse objecten en materiaalsoorten samen in nieuwe constellaties. Het werk roept dan ook het bekende citaat op van Comte de Lautréamont dat door de surrealisten werd omarmd als motto: “Zo mooi als de toevallige ontmoeting van een paraplu en een naaimachine op een dissectietafel.”

data: > 5/3

waar: Galerie Micheline Szwajcer, Regentschapsstraat 67, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni