Bezorgd om het wegblijven van een bevriend koppel, verlaat een vrouw een berghut in de Oostenrijkse Alpen en doet een akelige ontdekking. Een onzichtbare maar ondoordringbare wand scheidt haar af van de rest van de schijnbaar tot stilstand gekomen wereld.

Verschuilt zich hier een metafoor voor alle vrouwen die zich moeten zien te redden achter een muur van onverschilligheid en intolerantie? Ik denk het wel, maar Die Wand is meer dan dat.

Een meticuleus verslag volgt van hoe de vrouw zich schikt naar de nieuwe situatie. Overleven is opnieuw een zorg. Ze leert de aarde te bewerken en samen te leven met de natuur. Een hond, een paar katten en een drachtige koe houden haar gezelschap.

Martina Gedeck uit Das Leben der Anderen en Der Baader Meinhof Komplex overtreft zichzelf. Haar buitengewone vertolking houdt de film boeiend. Over de bijdrage van Julian Pölsler, een Oostenrijkse tv-regisseur, zijn we iets minder enthousiast. Uiteraard niet omdat hij de knap gefotografeerde natuurpracht integreert in zijn existentiële bespiegeling en handig gebruik maakt van de muziek van Bach en de oorverdovende stilte van de bergen. Alleen had hij nog meer vertrouwen moeten hebben in het soort cinema dat een Tarkovski durfde te maken en had hij radicaler moeten breken met zijn bron: een boek uit 1963 van de Oostenrijkse Marlen Haushofer. Vooral de expliciterende voice-over verhindert de film om op te stijgen en meer te zijn dan een verfilming.

zalen: galeries

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni