Ars Musica: hinkelen op hedendaagse muziek

Elise Simoens
© Agenda Magazine
06/03/2013
Met het thema 'Play Time!', gaat Ars Musica dit jaar een speelse editie tegemoet. "Een goed gevuld en feestelijk festival, met voldoende aandacht voor jong talent en experiment," zegt artistiek directeur Tarquin Billiet.

Na enkele edities met ook activiteiten in andere Belgische steden is Ars Musica 2013 opnieuw een exclusief Brusselse aangelegenheid. Dat de programmatie dit jaar heel diverse kanten opgaat, is net het artistieke opzet van deze festivaleditie. Tarquin Billiet omschrijft het programma dat hij samen met curator Patrick Davin samenstelde als "een hinkelspel waarin zowel uitvoerders, componisten als publiek mogen meespelen."

Vanwaar de verrassende keuze voor een speelse programmatie?
Tarquin Billiet: Met het uitroepteken achter 'Play Time!' doen we een heel directe oproep tot ons publiek: kom gewoon luisteren en zie wat er gebeurt. Ik heb er het volste vertrouwen in dat deze strategie mooie en verrijkende ervaringen zal opleveren. Patrick Davin is erin geslaagd van ons festival een open en gezellig geheel te maken. We trekken niet enkel naar het vertrouwde Flagey en het Paleis voor Schone Kunsten, maar lokken ons publiek ook naar verrassende speelplekken. Traditionele avondvullende voorstellingen wisselen af met makkelijker verteerbare, gefragmenteerde concertervaringen. Grote namen staan op de affiche broederlijk naast onbekend nieuw talent. En uiteraard mocht ook een uitgebreid educatief aanbod niet ontbreken.
Het surplus van een festival schuilt voor mij in de overdaad. Vandaar dat dit festival zo vol zit. Het publiek moet kunnen kiezen en heel veel kunnen horen. Ik hou er ook van dat mensen bij toeval terechtkomen in een zaal waar ze eigenlijk niet helemaal thuishoren.

Op 16 maart trekken jullie met Hinkelspel voor het eerst naar het vernieuwde Maison de la Création in Laken. Vanwaar die keuze?
Billiet: "De verbeelding vrij spel laten", zo luidt de openingszin op de website van het Maison de la Création. Dat is nu net wat we doen in Hinkelspel. Twee uur lang zijn een veertigtal heel korte composities te horen in de vele ruimtes - ja, zelfs in de douches - van het Maison de la Création. Het programma varieert van gevestigde composities van Berio en Boulez tot Baudouin de Jaers Matches quartet voor vier muzikanten en luciferdoosjes en een wat gekke geluidsinstallatie met een pingpongtafel. Mensen zullen verschillende parcoursen kunnen volgen doorheen het gebouw en mogen tussendoor van gedachten wisselen in de gezellige bar. Door naar Laken te trekken, belanden we in een wijk met mensen die vermoedelijk niet vertrouwd zijn met nieuwe muziek. Dat is zeker geen marketingstunt, maar een essentieel onderdeel van onze publiekswerking.

Een andere aandachtstrekker op de affiche is het feest voor de honderdste verjaardag van Stravinski's Le sacre du printemps op 9 maart. Hoe integreren jullie deze eeuweling in een programma vol hedendaagse muziek?
Billiet: Le sacre du printemps heeft honderd jaar geleden een waar schandaal veroorzaakt. Publiek en critici hadden het over "Le massacre du printemps". De lawaaierige, rauwe combinatie van ongekende ritmes en pulsen met agressieve akkoorden was een pijniging voor het oor. Met onze 'Play Time!'-strategie van directe confrontatie hopen we natuurlijk stiekem op een gelijksoortige gebeurtenis tijdens Ars Musica. We brengen dus maar al te graag een ode aan Stravinski. Starten doen we met een uitvoering van Le sacre in de versie voor twee piano's. Het Brussels Philharmonic sluit de herdenkingsdag af met de versie voor symfonieorkest. Tussenin is er tijd voor de meest uiteenlopende activiteiten. We vroegen aan zes componisten om een commentaar te schrijven op Le sacre. Pianisten Fabian Fiorini en Boyan Vodenitcharov improviseren op het werk. Verder zijn er educatieve activiteiten en projecteren we de choreografieën die Pina Bausch en Maurice Béjart op het werk maakten.

Is het een moeilijke klus om hedendaagse klassieke muziek aan de man te brengen?
Billiet: Achterhalen wat een componist van vandaag te vertellen heeft, is sowieso voor iedereen fascinerend. De nieuwe muziek is zo divers dat ze zowel kenners als leken kan aanspreken. Ik ben blij te merken dat er vandaag een tendens heerst van muziek die aangepast is aan haar publiek. De talrijke uitwisselingen tussen culturen en tussen uiteenlopende muziekgenres maken mijn kijk op de nieuwe muziek bijzonder rooskleurig.

Ars Musica
wanneer
: 8 > 24 maart 2013
waar: verschillende locaties
info: 02-507.82.00, www.bozar.be, www.arsmusica.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni