Drum-'n-basssensatie Netsky debuteert met liveband in de AB

Tom Peeters
© Agenda Magazine
23/05/2012
Eind juni pas verschijnt de tweede langspeler van dj en producer Netsky, maar komend weekend al vindt in de AB de Belgische première van zijn liveshow plaats. Werchter en de main stage van Pukkelpop volgen. De 23-jarige Edegemnaar verovert de wereld met drum-'n-bass, een genre dat twee jaar geleden op sterven na dood was. Faut le faire.

Boris Daenen moet een jaar of elf geweest zijn. Van Netsky was nog geen sprake, laat staan van een grensoverschrijdende muziekcarrière als producer, dj en live-act. Maar de eerste tekenen waren wel al aanwezig. Zo zat hij wanneer de tekenfilm The Powerpuff Girls te zien was op Cartoon Network steevast aan het tv-scherm gekluisterd. De Motown-collectie van zijn vader had hij met de paplepel meegekregen, maar die funky intro van de Amerikaanse animatieserie over drie kleuters met superkrachten kon hij niet uit zijn hoofd krijgen.

"Maandenlang ben ik op zoek geweest naar waar dat nummer precies vandaan kwam," zegt hij ons tijdens een persdag die hem zowel naar jongerenzender JIM als naar het actualiteitenmagazine Reyers laat zal voeren - het zegt iets over de draagwijdte van de nog prille carrière van de jongeling. "De bewuste intro bleek een sample van James Browns 'Funky drummer' te bevatten. Later kwam ik erachter dat er een snelle, aanstekelijke drum-'n-bassbreakbeat in zat. Ik wist niet eens dat het genre bestond, maar was er wel al weg van. Later ben ik met de muzieksoftware Fruityloops op andere breaks gestuit en dacht ik: 'Hey, je kunt dat ook zelf in elkaar steken.' Die snelle, energierijke breaks en drums hadden me eigenlijk altijd al aangesproken, samen met dat muzikale gevoel dat drum-'n-bass populair heeft gemaakt en dat ik vaagweg herkende van op de oude soulplaten van mijn vader."

Het is precies die combinatie van opzwepende, hoekige breaks én melodieën die de nuchtere Edegemnaar nu een fanbasis over de hele wereld bezorgt. Op zijn tweede album, Netsky 2, dat eind juni in de winkel ligt, gaat hij nog wat breder. Hij injecteert drum-'n-bass met meer opzichtige popstructuren, house, hiphop en hippe dubstep, zonder daarom meteen de donkere jungleroots van het genre te verloochenen. Dit weekend stelt hij in de AB zijn eerste liveshow voor.

De wereldpremière van de liveshow vond plaats in de Brixton Academy in Londen, de bakermat van de drum-'n-bass en het thuis van je label Hospital Records. Spannend?
Boris Daenen: Ja, zelfs meer dan spannend. Heel stresserend ook. Ik heb ondertussen al zodanig veel dj-sets gedaan dat ik daar helemaal geen zenuwen meer voor heb. Maar live spelen is toch iets helemaal anders: je moet constant keuzes maken, samenwerken met andere mensen, soundchecken… Dat was allemaal nieuw, maar wel een fijne uitdaging, te meer omdat ik altijd muziek heb gemaakt vanuit het perspectief van een band.

Wie vergezelt je in de AB en later op Werchter en Pukkelpop op het podium?
Daenen: Darrison, eigenlijk een MC maar ook een heel goeie zanger, neemt de vocalen voor zijn rekening. En daarnaast is er drummer Michael Schack. Hij kende toetsenist Babl, omdat ze samen in de band van Ozark Henry en Kate Ryan hadden gespeeld. Muzikaal zitten we met onze voorliefde voor melodieën helemaal op dezelfde golflengte.

Voor de muzikanten moet het wel veel heftiger zijn. Ze komen toch meer uit de pophoek?
Daenen: Zeker weten. Het is een totaal ander zweetniveau. Het is hard werken. Het tempo van drum-'n-bass ligt veel hoger. Als de drummer een beetje naast de beat zit, hoor je dat meteen. Maar Michael heeft door tien jaar elektronisch te drummen bij Milk Inc. natuurlijk ervaring zat. In België was hij mijn enige optie om dit niveau te halen.

Wat doe jij precies op het podium?
Daenen: Ik dans. (Lacht) Nee, ik probeer per nummer de leads te doen. De hoofdmelodie speel ik zelf, soms op keyboard, soms op mijn keytar. En ik moet natuurlijk het overzicht behouden. Na de première in de Brixton Academy was ik enorm opgelucht dat het allemaal gelukt was. Er had zoveel fout kunnen lopen, maar dat is niet gebeurd.

Is het, wanneer je weer eens terugkomt van een dj-reis in het buitenland, waar uitverkochte zalen je deel zijn, soms niet frustrerend dat het drum-'n-basswereldje in je thuisland zo klein blijft?
Daenen: Nee, omdat het dat niet meer is. Dj Murdock, de man die mijn carrière hier heeft gelanceerd, hield net een feestje in een uitverkochte Lotto Arena. Dat zijn toch gauw 7.000 drum-'n-bassfans, en het was niet eens met de bekendste dj's. En met Netsky hebben we op twee maanden tijd twee AB-shows uitverkocht zonder promotie te voeren. De hele elektronische dancescene is onder meer door het succes van David Guetta en Skrillex mainstream geworden. Men is er de voorbije twee jaar ook in geslaagd om basgerelateerde muziek, dubstep én drum-'n-bass, aan de massa te verkopen, in Amerika en in de rest van de wereld. Daar heeft iederéén in het genre van kunnen profiteren. In België heeft vooral de combinatie van een goeie undergroundscene en radiostations die nieuwe stijlen willen oppikken, het succes van dubstep en drum-'n-bass in de hand gewerkt.

Het nummer 'Get away from here' is een samenwerking met Selah Sue. Dat klinkt als een missie van twee jonge Vlaamse artiesten, die enerzijds vanuit Edegem en anderzijds vanuit Leefdaal, de wereld wel moesten veroveren.
Daenen: Ja, nu je het zegt. Maar ik denk dat de tekst van Sanne een diepere reflectie is: dat ze soms gewoon eens weg wil van alles, even wil ontsnappen aan de drukte. Dat nummer is de laatste track die we gemaakt hebben voor de nieuwe plaat. Toevallig waren Sanne en ik enkele weken geleden allebei een week in België, iets wat tegenwoordig nog amper voorkomt, en omdat we al langer van plan waren iets samen te doen, besloten we de studio in te duiken.

Je hebt weleens beweerd dat je muziek ontstond uit verveling. Daar zit iets in, want verveling stimuleert de creativiteit. Klopt dat nog steeds?
Daenen: Nee, jammer genoeg niet. Daarvoor leid ik nu een veel te druk leven, vaak hollend, of vliegend, van de ene dj-set naar de andere. Maar precies omdat ik mezelf niet wil voorbijrennen, zou ik volgend jaar graag wat vrije tijd opnemen. En liefst van al in Zuid-Afrika. Ik stond een tijd geleden op de Tafelberg, en die ervaring heeft me volledig weggeblazen. Je weet wel: het TIA-gevoel, this is Africa. Alles leek er anders. Mijn platenlabel kan er niet mee lachen, maar ik heb toch al voor dezelfde tijdzone gekozen. Eerst wilde ik naar Nieuw-Zeeland. (Lacht)

Misschien kan het tellen als extra argument: ook muzikaal is alles uiteindelijk te herleiden tot Afrika.
Daenen: Ja, wie weet. De junglescene, waar drum-'n-bass in Engeland uit is voortgesproten, komt natuurlijk uit de reggae, die geïmporteerd werd uit Jamaica. En de basis daarvan ligt inderdaad in Afrika.

Netsky
wanneer
: 25 & 26 mei 2012 om 20.00 uur
tickets: UITVERKOCHT
--------------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni