An evening with Laika: dynamiek maken met Chantal Pattyn & Mauro Pawlowski

Tom Peeters
© Agenda Magazine
23/01/2013
Aanstaande zaterdag palmt het Klara-programma Laika de AB in, met als apotheose een eenmalig comebackoptreden van Evil Superstars. De dwarse rockband van Laika-samensteller Mauro Pawlowski was 20 jaar geleden voor het eerst te horen op Studio Brussel bij Chantal Pattyn. "Het waren andere, spannendere radiotijden, maar je zult altijd mensen nodig hebben om de parels op te duiken."

Mauro Pawlowski is de voorbije 20 jaar uitgegroeid tot een van de steunpilaren van de Belgische rock, al is dat predicaat te beperkend voor zijn muzikale avonturen: de dEUS-gitarist zal in de nabije toekomst onder meer te horen zijn aan de zijde van bluesman Roland en de dansers van Wim Vandekeybus.

Maar zijn radiodebuut herinnert hij zich nog alsof het gisteren was. Met zijn band Evil Superstars had hij een demo gestuurd naar Update, het legendarische Studio Brussel-programma van Chantal Pattyn en Eric Smout. Het was nog voor hun Rock Rally-succes, maar de latere doorbraaksingle 'Satan is in my ass' stond er wel al op. Mauro Pawlowski: "Chantal heeft me toen thuis opgebeld. Dat was groot nieuws bij ons in Heusden-Zolder en in de omringende dorpen. Internet bestond nog niet. Wifi was nog van hout. De telefoon stond nog naast de televisie."

Toen waren jullie vertrokken?
Mauro Pawlowski
: Ja, zo voelde het alleszins, want wij hadden wel radiofonisch contact met de hoofdstad!
Chantal Pattyn: Ik herinner me zijn donzige snorstemmetje. (Lacht) Voor onze demowinkel doorploegden we elk weekend de binnengekomen cassettes. Vijf jaar lang hebben we die ellende beluisterd, maar nu en dan zat er iets opwindends tussen. Iets als 'Satan is in my ass' had ik nog niet gehoord. Dat klonk gevaarlijk. Met Mauro's babystemmetje daarbovenop. Alsof hij ergens uit een hol kwam gekropen…
Pawlowski: Ik kwam er niet uitgekropen, ik zat er nog in! Het nummer dat jij toen draaide, heette trouwens 'Rape yourself', en daar zaten we thuis dan allemaal, mét onze ouders erbij, naar te luisteren.
Pattyn: Haha. Ja, toen speelde de radio nog een heel andere rol. Het was naast de platenwinkel en enkele bladen de enige manier om je te informeren over muziek. Nu worden jonge gasten overspoeld. Wij waren de sluiswachters: om iets te worden, moest je op de radio raken. Het waren ook superleuke tijden omdat de muziekscene plots begon te boomen: er was de grunge, de lokale scene die ontwaakte, maar er kwamen ook rare geluidjes uit Engeland, intelligente techno en zo. We kregen platen binnen waarvan we zeiden: "Wa's da?": The Orb, Orbital, Autechre, Boards of Canada, Aphex Twin! Het was alsof je op een rioolput zat, en plotseling: baaaaf!

Was jij je ervan bewust dat toen je muziek begon te maken er zoveel aan het gebeuren was?
Pawlowski
: Ja, toch wel, omdat ik al heel snel contact had gelegd met de Antwerpse scene. Ik ging bij Kiss My Jazz spelen, de groep van toenmalig dEUS-gitarist Rudy Trouvé, ik deed iets met X-Legged Sally, die muziek hadden gemaakt bij een dansvoorstelling van Wim Vandekeybus, enzovoort.
Pattyn: Iedereen begon bij elkaar te spelen en al die werelden liepen door elkaar. Het had een hoog Factory-gehalte, om naar Andy Warhol te verwijzen. Heel spannend allemaal.

Is het niet raar dat die werelden elkaar tegenwoordig veeleer op Klara ontmoeten dan op Studio Brussel?
Pattyn
: Met het ouder worden ga je andere dingen waarderen, naar andere platen luisteren. Maar wij proberen op Klara vooral een mix aan te bieden. In Late Night kun je na iets hedendaags plots iets middeleeuws horen. Zulke ontmoetingen tussen oud en nieuw willen we blijven brengen. Studio Brussel is meer gefocust op alles wat nieuw is.

Jullie meest uitdagende niet-klassieke programma kruipt in de AB straks uit zijn studioschulp. Wat is jouw bijdrage geweest bij de totstandkoming van Laika?
Pattyn
: Ik heb het een slot gegeven, een naam, en ik heb de producer verplicht om telkens de sample met de hond erin te stoppen. Maar voor de rest kun je zo'n team samenstellers niets opleggen. Je kunt er geen format in stoppen. Soms gaat het wat over de schreef, maar Mauro kan bijvoorbeeld heel goed slaan en zalven.
Pawlowski: Dynamiek maken noem ik dat.

Is dat voor jou een uitlaatklep?
Pawlowski
: Ja, Laika samenstellen is meer dan zomaar wat muziek pluggen. Mooi dat zoiets mogelijk is. Maar inderdaad: iemand moet gewoon beslissen dat het mogelijk is. Het hangt altijd af van individuen die verder kijken dan hun neus lang is.
Pattyn: In die zin ben ik ook een afwijkend nethoofd. Ik kom niet uit de klassieke sector. Ik ben rasonzuiver en ik wil ook dat Klara dat is. Klara moet vooral een vrijhaven zijn voor goede muziek. Maar we moeten ook een plek aanbieden waar mensen rust vinden. Wat dat betreft zijn we een uitzondering op de FM-band. Er zijn mensen die de laatste dopingupdate van Lance Armstrong bij Oprah Winfrey niet willen horen. Wij laten je kop gerust. Als er moet worden gepraat, dan gaan we voor hardcore talkradio. Maar anders zorgen we voor detox in een wereld die zot draait. De bekende psychiater Dirk De Wachter zal bij ons trouwens binnenkort een programma komen maken over geluk: op zeven weken tijd geven we een gebruiksaanwijzing voor het leven. We hebben al een bewerking gemaakt voor teorbe en luit van het Ann Christy-nummer (zingt) "dat heet dan gelukkig zijn…" Ik heb het gevoel dat steeds meer mensen voor authenticiteit willen gaan. Ze willen geen ruis meer aan hun kop.

Wat zegt jou dat, Mauro, ruis aan je kop?
Pawlowski
: Dat is mijn corebusiness. Al heb ik steeds minder moeite om rust af te dwingen, tenzij ik muziek hoor die mij opwindt, of wanneer er iets dramatisch gebeurt.

Vroeger zei je weleens dat als je goede muziek wilde maken je de controle kwijt moest zijn. Geldt dat nog steeds?
Pawlowski
: Ja, maar na een tijd krijg je jezelf zover dat de herinnering aan het controle verliezen al genoeg is. Dat heet dan ervaring.
Pattyn: Maar zo filosofisch en mooi, Mauro. Je zou de Bond zonder Naam moeten bellen.

Ten slotte: was het moeilijk om Evil Superstars weer bij elkaar te brengen en gaan jullie echt, zoals aangekondigd, een cosmic synth-set spelen?
Pawlowski
: Klara was de enige goede aanleiding om ons nog eens te laten samenspelen. En het klopt: een deel van de kosmos zal op het podium staan, we hebben synthesizers mee en we gaan een set spelen. (Lacht) Maar daarnaast moest het optreden gewoon een naam hebben.
Pattyn: Je hebt me in beschonken toestand eens gezegd dat je de Jean Michel Jarre-versie van de Superstars zou brengen. Ik heb al mijn vriendinnen uitgenodigd, maar dat wil ik hun niet aandoen.
Pawlowski: Je hebt geluk. We krijgen de Egyptische piramides niet naar hier gebeamd. Daar had Klara geen budget voor. En voor laserstralen die reiken tot Krypton al evenmin. Edoch, het simpele feit dat dat pentagram van Evil Superstars samen op een podium staat wordt natuurlijk iets waar geen enkele Maya-kalender tegenop kan.
Pattyn: Haha… De wereld zal alsnog vergaan.
Pawlowski: Het was niet 21, maar 26, en niet Maya, maar Klara!

--------------------------

--------------------------

--------------------------
Chantal Pattyn: "Mensen willen geen ruis meer aan hun kop"
Mauro Pawlowski: "Ruis is mijn corebusiness"

An evening with Laika: Evil Superstars, Fennesz, William Basinski...
wanneer
: 26 januari 2013 om 16.00 uur
tickets: €16/19
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni