The Sonics + Thee Oh Sees + Chain & The Gang

Tom Zonderman
© Agenda Magazine
03/06/2011
Sire, rock-’n-roll is nog niet dood! The Sonics bewijzen dat al vijftig jaar, zij het met een sabbatperiode van… veertig jaar. De groep uit Tacoma, een stadje in de buurt van Seattle, vormde mee de garagerockscene die in de jaren 1960 tot volle bloei kwam. Jonge bands met kleine budgetten speelden, als reactie op de Britse invasie van rhythm-and-bluesgroepen als The Rolling Stones, The Kinks, The Who en The Animals, rauwe rock-’n-rollsongs over meisjes en teenage ennui. Protopunks werden ze later genoemd.

Andere vaandeldragers waren onder meer The Seeds, en hun psychedelische verwanten The Electric Prunes en The 13th Floor Elevators. Maar dit waren vooral kleine bands die in een beperkte scene speelden, en zich niet concentreerden op albums maar op singles. Vanuit hun garages genereerden ze culthits bij bosjes. 'Psycho' en 'The witch' van The Sonics zouden in het geheugen van iedere rockliefhebber moeten gebeiteld staan.

De scene bloedde tegen het einde van de jaren 1960 dood door de beperkte professionele omkadering en de opkomst van de megabands. Hun erfenis werd overgenomen door The Stooges, die nog ruiger gingen spelen. Veel aandacht kwam er nadat Patti Smith-gitarist Lenny Kaye obscure bands ging bundelen in de verzamelreeks Nuggets. In de jaren 1980 en 1990 verdreven hardcore, grunge en elektronische muziek de garagerock naar de achtergrond, maar in het voorbije decennium volgde de grote heropleving dankzij The White Stripes, Yeah Yeah Yeahs, The Libertines, Black Lips en consorten. 'Have love, will travel' van hun debuut Here are The Sonics werd zelfs opgepikt door The Black Keys. Die aandacht was ook The Sonics niet ontgaan. Nadat ze er in 1968 de brui aan gaven, en slechts sporadisch nog samenkwamen, gingen ze vanaf 2008 opnieuw toeren.

In hun kielzog slepen The Sonics twee garagebands mee naar Brussel. Chain & The Gang, een collectief rond de theatrale relschopper Ian Svenonius (ex-Nation of Ulysses), een ex-talkshowhost en essayist met een verleden in de hardcorepunkscene van Washington, DC. Svenonius gaat prat op zijn antiautoritaire, antikapitalistische en soms zelfs anti-Amerikaanse houding. In de AB komt hij het tweede album van Chain & The Gang voorstellen, Music's not for everyone, waarop hij aan het afgekloven klankpalet van zware orgelklanken en rauwe gitaren een spat soul toevoegt.

Thee Oh Sees zijn al een tijdje bezig, maar het kwartet rond John Dwyer vergaart nu wat meer aandacht met het fijne Castlemania. Op zijn zevende album nuanceert de groep uit San Francisco zijn rauw gespeelde, met een psychedelisch sausje overgoten songs met onder meer blazers en mellotron. De rock-'n-roll houdt overigens niet op na die drie concerten, want het team achter het Studio Brussel-programma Rock Ahoy! komt voor een afterparty zorgen. Shake, rattle and roll!

5/6/2011, 19.00
€20/23

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni