Don Giovanni: budgetvriendelijke opera

Roel Daenen
© Agenda Magazine
07/10/2013
Regisseur Korneel Hamers en dirigent Bart Van Reyn zien zichzelf als twee ministers, werkzaam in hun eigenhandig uit de grond gestampte Ministry of Operatic Affairs. Dat is een nieuw en licht, reizend operagezelschap. Ze trekken nu het land rond met Mozarts geliefde Don Giovanni, hun eerste productie.

Het getuigt van veel ambitie en ook moed om in deze tijd van besparingen, inkrimpingen en bevroren budgetten een nieuw operagezelschap én een orkest in de steigers te zetten. Want was opera niet een van de allerduurste kunstvormen om te produceren? "We zijn echt niet gek," werpt Korneel Hamers glimlachend tegen.

"Hoogstens wat contradictorisch, als creatieve dromers met een groot gevoel voor realisme. Het klopt dat onze productie ongeveer één tiende kost van wat een gelijksoortige opera in een groot huis zou kosten, maar dat is nooit een streefdoel geweest. Wij besparen vooral op de kostprijs van interne structuren. Wij wilden opera maken op onze manier en hebben het mankerende geld door een grote portie energie en inzet vervangen. Dat werkt. Het publiek zal er weinig van merken. Topstemmen in een glasheldere enscenering, dat is waar wij voor gaan."

Waarom Don Giovanni?
Bart Van Reyn: We willen met de deur in huis vallen en dat doe je niet met een B-opera. Mozarts Don Giovanni is een meesterwerk. Ik wou als dirigent ook met een opera beginnen die ik al eens had gedaan (als assistent-dirigent bij de Vlaamse Opera, rd). Dramaturgisch zit het libretto van Da Ponte ook zo knap in elkaar dat het ons alle kansen biedt om toe te slaan. Toen we dan ook nog de juiste zangers vonden, klopte het plaatje helemaal.
Korneel Hamers: Voor de zangers is dit echt eten en drinken. Don Giovanni is een van de weinige opera's uit die tijd waar de karakters en de intermenselijke relaties zo goed zijn uitgewerkt en dat levert zeer veel spelmogelijkheden op.

Ondanks de locaties is dit geen concertante uitvoering.
Hamers: Voor een reizend gezelschap zijn autonomie en flexibiliteit essentieel. We willen zo onafhankelijk mogelijk zijn van de speellocaties. Een goede akoestiek is de belangrijkste voorwaarde. De 'beperkingen' van de concertzaal hebben onze creativiteit alleen maar aangescherpt. Vereenvoudigingen in licht en decor moeten niet tot minder bruisende ensceneringen leiden. Bij mijn spelers hamer ik op spelplezier en een open contact met het publiek. Dat lukt beter in concertzalen.

En ook: een eigen orkest?
Van Reyn: Er was tot voor kort geen periodeorkest dat zich toelegde op het classicisme. Daarom hebben we Le Concert d'Anvers opgericht. Als dirigent ben ik gefascineerd door wat de generatie voor mij, met Jacobs, Herreweghe, Kuijken en Van Immerseel, heeft verwezenlijkt. Veel van onze orkestleden hebben onder hen gespeeld en die ervaring heb ik nodig om als dirigent van de nieuwe generatie mijn ding te doen. Samen met de collega's van B'Rock kunnen we een frisse wind laten waaien door het oude muzieklandschap en het vuur weer aan de lont steken... Deze Mozart is een kans om dat te bewijzen: theatraliteit en dynamiek in een volwaardige bezetting én op authentieke instrumenten!

Don Giovanni
wanneer
: 9 oktober 2013, 20.00
tickets: €25/35/45, www.operatickets.be
-------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni