1417 KVS RinusVdV 04

Wunderbaum: de wet is de wet

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
11/03/2014

De wet van de grens, en de grenzen van de wet: dat is het complexe onderzoeksdomein dat acteursgroep Wunderbaum en KVS exploreren met coach Jan Bijvoet, kunstenaar Rinus Van de Velde, componist Walter Hus, auteur Anton Dautzenberg en schrijver Michael Bijnens. Actrice Wine Dierickx dicteert ons De Wet.

De wet past in het langetermijnproject The new forest. "Dat loopt vier jaar, en is ontstaan uit de behoefte om niet zomaar voorstelling na voorsteling te maken en dan telkens de mensen die we ontmoet hebben weer los te laten," vertelt Wine Dierickx. "We nodigen juist heel veel mensen uit om samen met ons te blijven nadenken. Onze voorstellingen gingen altijd al over de wereld waarin we leven. Met The new forest willen we nadenken over andere manieren om om te gaan met maatschappelijke pijnpunten en systemen. We stellen ze niet alleen in vraag, we denken ook na over hoe het anders kan, zonder te pretenderen dat we sluitende alternatieven kunnen bieden."

In De wet nemen jullie dus het juridische systeem onder de loep?
Wine Dierickx: Wetten zijn bedacht door mensen. We willen kijken hoe ze functioneren. Maar omdat het onderwerp zo groot en complex is, doen we dat aan de hand van verschillende verhalen. Het eerste verhaal is dat van een Somalische piraat die wordt berecht. Deze tekst is geschreven door Anton Dautzenberg, op basis van gesprekken met specialisten en betrokkenen bij de zaak van de Somalische piraten die in Nederland voor de rechter kwamen en daar nu in de illegaliteit verzeild zijn. In onze versie heeft de rechtszaak al plaatsgehad en herbeleven we haar in een discussie die duidelijk maakt dat de hele rechtspraak eigenlijk al op voorhand is gescript. Wij stellen de vraag hoe rechtvaardig dat dan wel is.

Het derde deel gaat over Frontex, een organisatie die de buitengrenzen van Europa bewaakt. Het is een legale organisatie, maar de systemen die ze ontwikkelt om de migratiestromen in goede banen te leiden, zijn er toch vooral op gericht om mensen tegen te houden. Onder het mom van terrorismebestrijding worden ontzettend veel muren en grenzen opgetrokken, maar tegelijk zijn er nog nooit zoveel doden gevallen, want mensen blijven hun geluk elders zoeken. Deze tekst hebben we samen met Michael Bijnens gemaakt, en omdat hij nogal ingaat op de theorie van wat Frontex zelf 'het systeem der systemen' noemt, hebben we besloten hem te zingen. Walter Hus brengt een Decap-orgel mee en heeft muziek gemaakt voor de drie delen.

Het tweede deel gaat over prostitutie met vrouwen die uit de Balkan komen.
Dierickx: Dat is ons ingegeven door de prostitutie die we hier elke dag rond de KVS zien. We lieten ons eveneens inspireren door het werk van Chris De Stoop. Ook dat deel gaat over wetten en grenzen – staats- en persoonlijke grenzen – die de vrouwen opgeven. In dit deel is de tekst ondergeschikt aan wat er gebeurt op de scène. Wij proberen de prostituees te 'zijn' of als acteurs vorm te geven. Terwijl we in de andere twee delen meer praten óver. In het eerste deel is de piraat zelf afwezig, behalve in de beelden die Rinus Van de Velde maakte. Ook in het derde deel praat Frontex de hele tijd in abstracte termen over 'de vluchteling'.

De Wet

data: 14, 15, 18, 19, 21 & 22/3 om 20.00 + 20/3 om 12.30

tickets: € 13/16/17/20

taal: NL (surtitré en FR/EN subtitles)

waar: KVS_BOL

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni