Auto's niet welkom op Parijse busbaan

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
19/06/2008
Bussen met een hoge frequentie die volledig in eigen baan rijden. In Zuid-Amerika maakt het Bus Rapid Transit- of BRT-systeem opgang. Nu ook in Parijs. Brussel denkt na over een verbinding van het UZ Brussel in Jette naar metro Roodebeek.

Openbaarvervoersnetten in de hele wereld experimenteren volop met mengvormen die het onderscheid tussen metro, tram en bus doen vervagen. In Parijs ging de MIVB een kijkje nemen bij de Bus à Haut Niveau de Service (BHNS), een lijn van de vervoersmaatschappij RATP die in het zuidoosten van Parijs de RER-lijnen A en B met elkaar verbindt.

Bijzonder aan de buslijn Trans-Val-de-Marne (TVM) is dat die de reizigers optimaal comfort biedt: aangename bushokjes, een uniform logo, informatie over de wachttijden, maar vooral: een snelle verbinding, betrouwbare dienstregeling en optimale regelmaat. Dat kan door de bus volledig weg te halen uit het autoverkeer. Met een eigen busbaan (die niet door auto's gebruikt kan worden) en verkeerslichtenbeïnvloeding haalt de bus een frequentie tijdens de spits van om de vier minuten - vergelijkbaar met metro, dus. De bus, die onder meer Rungis, de befaamde vroegmarkt van Parijs, aandoet, vervoert dagelijks 70.000 reizigers en is dus een succes.

Het grote voordeel voor de openbaarvervoersmaatschappij zijn de relatief lage kosten en de snelheid waarmee de nieuwe lijn er kan liggen. Al is dat wel relatief: er komen ook belangrijke infrastructuuraanpassingen aan te pas, in het geval van TVM twee bruggen over belangrijke invalswegen, bijvoorbeeld.

Nu is het de vraag of zo'n Bus à Haut Niveau de Service ook in Brussel mogelijk is. Het kan in ieder geval alleen waar er genoeg ruimte is. De MIVB heeft een werkgroep in het leven geroepen die zich hierover buigt. Een verbinding tussen het UZ Brussel en Roodebeek behoort tot de mogelijkheden. Stéphane Comer, directeur Bus bij de MIVB: "Wie van het noordwesten van Brussel naar het zuidoosten wil, moet over het centrum. Een rechtstreekse lijn zou soelaas kunnen brengen." Er zijn al enkele tracés uitgetekend die deels over de Ring lopen, maar Comer benadrukt dat het project nog in een embryonaal stadium zit.

Upgrading
Ook bestaande buslijnen komen in aanmerking voor het concept van de BHNS. Lijn 78 door de industrieterreinen aan de Paepsemlaan is een goed voorbeeld, maar ook lijn 49, die over de Mettewielaan loopt, wordt genoemd. Als de bus erg succesvol is, dan kan die 'upgraden' tot een tramlijn.

Iets anders is de aanleg van aparte busbanen. Het Brussels Gewest is daar nu al volop mee bezig. Het moet een oplossing bieden voor de belabberde 'commerciële snelheid' van sommige Brusselse buslijnen die zich vastrijden in het steeds drukker wordende verkeer. Tien procent van de bussen heeft al zo'n eigen baan; dat moet tegen 2010 veertig procent worden. Het Gewest rust vooral invalswegen uit. Aan de Kroonlaan kan het werk eind dit jaar beginnen, de plannen voor de Leuvensesteenweg zijn klaar. Voor de Elsensesteenweg is de studie aangevat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni