Brussel wil meer jonge citytrippers over de vloer

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
01/10/2008
Jonge citytrippers geven veertig procent meer uit dan zes jaar geleden. Philippe Close, de voorzitter van Brussel Internationaal-Toerisme en Congres (BITC), wil dat de hoofdstad hierop inspeelt en maakt van jongerentoerisme een topprioriteit.

Met 4.836.476 overnachtingen in 2006 doet Brussel het als toeristische bestemming lang niet slecht. Toch is dat maar de helft van het aantal overnachtingen in populaire steden als Amsterdam en Wenen. Bovendien zijn kleinere steden als Tallinn (Estland), Valencia (Spanje) en Edinburgh (Schotland) aan een opmars bezig en dreigen ze Brussel op korte termijn in te halen. Dit komt omdat Brussel in het buitenland nog vaak wordt gezien als een krachteloze, administratieve, saaie stad. Niet meteen aantrekkelijk dus voor jongeren tussen achttien en dertig, die op dit moment dertig procent van de (dagjes)toeristen in Brussel vertegenwoordigen.

"Volgens het rapport van de United Nations World Tourism Organiza­tion (UNWTO) uit 2007 zijn de achttien- tot dertigjarigen dé drijvende kracht achter de toekomstige toeristische industrie," vertelt BITC-voorzitter Philippe Close. Het rapport benadrukt ook dat jongeren nu al twintig procent van het wereldwijde toerisme uitmaken, en dat ze op reis maar liefst veertig procent meer uitgeven dan zes jaar geleden. "Daarom hebben we besloten om van jongerentoerisme onze prioriteit te maken. Want jongeren willen op reis nieuwe plaatsen en culturen ontdekken, maar ze willen zich ook ontspannen en uitgaan. Omdat Brussel een tijdloze, surrealistische, creatieve, toegankelijke en multiculturele stad is, denken we dat we jonge citytrippers hier dan ook makkelijk hun gading kunnen vinden."

Close denkt ook aan Erasmusstudenten. Brussel ontvangt jaarlijks ongeveer tweeduizend buitenlandse studenten, verspreid over dertig onderwijsinstellingen. Zij blijven gemiddeld vijf maanden. "Het zou leuk zijn als we van hen internationale ambassadeurs van deze stad en fans voor het leven kunnen maken," zegt Philippe Close.

Website
Het BITC lanceert daarom de gloednieuwe Engelstalige website, brusselsmania.com, die zich specifiek tot jongeren richt. Aan de hand van vijf figuurtjes, die elk een aspect van jong en trendy Brussel belichten (zie hierboven), moeten jongeren makkelijk hun weg kunnen vinden in de hoofdstad.

"We benadrukken op onze website het lowbudgetaspect van Brussel, het nachtleven, de surrealistischstedelijke en culturele omgeving, de hippe wijken en de promotie van Brussel als internationale studentenstad voor Erasmusstudenten. Elk van de vijf figuurtjes staat voor een van deze onderwerpen," legt Annick Muyldermans van het BITC uit. "Deze website is ontworpen door het multimediabedrijf Wannabe en is dankzij het gebruik van opvallende kleuren, de vele foto's en de makkelijk raadpleegbare informatie heel toegankelijk voor jonge reizigers," zegt ze.
Het initiatief wordt ondersteund door Toerisme Vlaanderen en de Franstalige tegenhanger OPT.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni