Nachtvluchten tijdens weekends worden beperkt

© FM Brussel
19/12/2008
Op de luchthaven van Zaventem geldt in de toekomst een opstijgverbod tijdens weekendnachten. Deze beperking wordt geleidelijk van kracht vanaf maart 2009. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), vrijdag gemeld.

Vertrekkende vliegtuigen genereren volgens Schouppe voor omwonenden van de luchthaven van Zaventem 's nachts de grootste overlast wegens de slaapverstoring die ze veroorzaken. Daarom wordt het voor vliegtuigen verboden om in de nacht van vrijdag op zaterdag, tussen 1.00 uur en 6.00 uur, en in de nachten van zaterdag op zondag en van zondag op maandag, tussen 00.00 uur en 6.00 uur, op te stijgen.

Verder wordt er ook een beperking van het aantal nachtvluchten opgelegd. Vanaf 2009 daalt het aantal jaarlijkse slots tussen 23.00 uur en 6.00 uur van 25.000 naar 16.000 (waarvan maximum 5.000 vertrekkende vliegtuigen).

De staatssecretaris voor Mobiliteit meldt ook dat het bestaande spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem wordt opgeheven. De banen zullen tegen de dominante windrichting worden gebruikt. Die dominante windrichting is de westenwind. Bij verandering van windrichting worden beter geschikte banen gebruikt. Belgocontrol zal de meest geschikte configuratie kiezen.

Na de invoering van het nieuwe preferentiële baangebruik, zal een werkgroep de vliegroutes bestuderen, met als doel de concentratie van geluidshinder te vermijden.

Met uitzondering van de daluren in het weekend, wordt er bij dominante westenwind tussen 6.00 uur en 23.00 uur opgestegen vanaf 25R en geland op 25R en 25L. Tijdens daluren in het weekend wordt bij voorkeur opgestegen vanaf 25R/20 en geland op 25R en 25L. Tijdens de nachten van maandag tot vrijdag, zal afhankelijk van de bestemming worden opgestegen op de banen 25R/20.

Internationale experten zullen bovendien een studie uitvoeren over de toe te passen windnormen en hun impact op veiligheid, capaciteit, gebruik van banen en geluidshinder. Die resultaten moeten in september 2009 aan de ministerraad worden voorgelegd.

Om belangrijke geluidspieken te voorkomen, wordt het geldende geluidsquotasysteem voor de nacht uitgebreid tot de dag- en avondperiode. 's Nachts worden de geluidsquota bovendien verstrengd, zodat gebruik van grote en lawaaierige vrachtvliegtuigen wordt uitgesloten. Het gebruik van oudere en lawaaierige toestellen zal ook overdag worden verboden. De nieuwe quota worden vanaf de zomer 2009 geleidelijk opgelegd. "Brussel-Nationaal wordt dan één van de strengste luchthavens in Europa op gebied van geluidsquota", luidt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni