Philippe Claudel’s third full-length film is Caché for book clubs. With Daniel Auteuil, but without a larynx severed before your eyes and without that gnawing sense of being ill at ease so remorselessly created by Michael Haneke. Auteuil, who even with a belly and wrinkles remains a charismatic actor, plays a sixty-year-old neurosurgeon. His work is absolutely fascinating; he has a tastefully decorated country house with a garden that his pretty wife (Kristin Scott Thomas) is constantly improving; and he has a granddaughter. Paul has nothing to complain about, but still something is eating at him. His equilibrium is disturbed by chance encounters with Lou (Leïla Bekhti), a much younger and mysterious barmaid, and by a stalker who inundates him with flowers every day. As he has always been caught up in his important work, it may well be that this is the first time he has noticed there is a life outside the hospital, the villa, and the occasional game of tennis with a colleague. The writer and film-maker Claudel allows himself and the viewer plenty of time to explore the characters and the issues and does his best to turn visual images into symbols. After the film, you could have an enjoyable discussion about the big issues, about suppressed desires or the distressing ignorance of the elite. Enjoyable, but not compelling.
NL ❙ De derde langspeelfilm van Philippe Claudel is een Caché voor leesclubs. Mét Daniel Auteuil, maar zonder voor je neus overgesneden strottenhoofd en zonder de aan je vretende ongemakkelijkheid die de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke zo meedogenloos installeert. Auteuil, ook met buik en rimpels een charismatische speler, doet zich voor als een zestigjarige neurochirurg. Met razend interessant werk, een smaakvol ingericht landhuis met een tuin die de knappe echtgenote (Kristin Scott Thomas) maar blijft perfectioneren en een kleindochter heeft Paul geen reden tot klagen. Toch knaagt het. De toevallige ontmoetingen met de zoveel jongere, mysterieuze barmeid Lou (Leïla Bekhti) en een stalker die hem dagelijks overlaadt met bloemen brengen hem uit evenwicht. Omdat hij altijd volledig ingepalmd was door zijn belangrijke werk is het best mogelijk dat hij voor het eerst merkt dat er nog een leven is buiten het ziekenhuis, de villa en de occasionele tennispartij met een collega. Schrijver-cineast Claudel gunt zichzelf en de kijker ruim de tijd om de personages en de problematiek te schetsen en doet zijn best om van de beelden symbolen te maken. Na de film kan er gezellig gediscussieerd worden over levensvragen, verdrongen verlangens of de schrijnend onwetende elite. Gezellig, maar niet dwingend.

FR ❙ Le troisième long métrage de Philippe Claudel est un Caché pour clubs de lecture. Avec Daniel Auteuil mais sans larynx qu’on vous tranche sous les yeux et sans ce malaise dévorant que Michael Haneke installe impitoyablement. Auteuil, toujours charismatique même avec une bedaine et des rides, joue un neurochirurgien de 60 ans. Avec un travail très intéressant, une propriété décorée avec goût et possédant un jardin que sa charmante épouse (Kristin Scott Thomas) ne cesse d’embellir et une petite-fille, Paul n’a aucune raison de se plaindre. Et pourtant ça le ronge. Sa rencontre fortuite avec Lou (Leïla Bekthi), une mystérieuse serveuse bien plus jeune que lui, et les fleurs envoyées chaque jour par un harceleur brisent l’équilibre. Parce qu’il s’est toujours confondu avec son important travail, il est bien possible qu’il remarque pour la première fois qu’il y a une vie en dehors de l’hôpital, de sa villa et des parties de tennis occasionnelles avec un collègue. L’écrivain et cinéaste Philippe Claudel accorde à lui-même et au spectateur largement le temps d’esquisser les personnages et la problématique et il fait de son mieux pour transformer les images en symboles. Après le film, on peut discuter gentiment de questions existentielles, de désirs refoulés ou de l’ignorance si consternante de l’élite. Agréable, mais pas impératif.

AVANT L’HIVER ●●
FR, 2013, dir.: Philippe Claudel, act.: Daniel Auteuil, Kristin Scott Thomas, Leïla Bekhti, 98 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni