Openluchtzwembad in Maximiliaanpark

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
15/07/2005
De Brusselse regering heeft gevraagd aan de stad Brussel om in het nieuwe Bijzonder Bestemmingsplan Helihaven een buitensportvoorziening te plaatsen in het Maximiliaanpark. Lees: een openluchtzwembad.
Vorig jaar al schreef deze krant dat minister van mobiliteit en openbare werken Pascal Smet (SP.A) een concrete plek voor ogen had voor het openluchtzwembad dat hij zo graag in Brussel wil: het Maximiliaanpark, een tamelijk onbekend stuk langgerekt groen tussen de Willebroekkaai en de Helihavenlaan, aan de rand van de Noordwijk. Smet heeft bij de opmaak van het Bijzonder Bestemmingsplan Helihaven, dat de krijtlijnen vastlegt voor de verdere ontwikkeling van dit stuk van de Noordwijk, gevraagd aan de stad Brussel om 'zijn' openluchtzwembad niet te vergeten. "Waar het precies in het park komt, dat is nog niet bepaald," klinkt het bij de stad Brussel, "maar dat het in het park komt, is zeker. Neen, meer speelruimte hebben we niet, de Brusselse regering heeft het ons zo opgedragen."

Het Bijzonder Bestemmingsplan waarvan nu het openbaar onderzoek loopt, heeft al een hele weg afgelegd. Een eerste BBP werd afgeketst. Op basis van een nieuw regeringsbesluit van eind mei 2004 (van de vorige regering dus), heeft de stad Brussel een nieuw plan opgemaakt. Er kan voor 230.000 vierkante meter worden bijgebouwd in de wijk. Een kleine honderdduizend vierkante meter kantoren, nog eens honderdduizend vierkante meter woningen, de rest gaat naar handel en industrie. De verdere ontwikkeling van de Noordwijk blijft een delicate materie. Veel Brusselaars herinneren zich nog hoe een enorme woonwijk met de grond werd gelijk gemaakt voor de megalomane plannen van Paul Vanden Boeynants.

Bij het Riso Brussel, dat er aan opbouwwerk doet, zijn ze niet te spreken over de nieuwe plannen omdat er te veel kantoren bijkomen, in een wijk waar de laatste decennia al tientallen kantoortorens zijn neergeplant. David Van Vooren (Riso-Brussel): "Het plan wijkt af van het Gemeentelijk Ontwikkelingsplan dat juist een rem wil zetten op het aantal kantoren." Volgens Van Vooren was er nochtans een alternatief mogelijk. De Stad Brussel moet zich voor de opmaak van het BBP houden aan de richtlijnen die door de vorige regering zijn opgelegd. "We hadden gehoopt", zegt Van Vooren, "dat die richtlijnen opnieuw ter discussie konden staan, zoals dat bij het BPP Thurn en Taxis het geval is (Gewest en stad gaan opnieuw rond de tafel zitten om een plan uit te werken, svg). Dat het hier niet kan, is een gemiste kans."

Het Riso verwijt de stad Brussel ook een slechte timing van het openbaar onderzoek. De overlegcommissie vindt plaats begin augustus, "op een moment dat veel buurtbewoners afwezig zijn." Toch heeft het Riso ook een slag thuisgehaald. Aanvankelijk plande de stad Brussel rond het buurtschooltje nieuwe appartementsblokken, zodat de school helemaal ingekapseld zou geraken. Die plannen heeft de stad Brussel nu laten varen.
En er is nog opmerklijk nieuws. Ooit wilde Hervé Hasquin (MR), in de jaren negentig minister van ruimtelijke ordening van het Brussels Gewest, in het verlengde van de Simon Bolivarlaan een brug bouwen over het kanaal om de Molenbeekse kanaalzone en Thurn en Taxis beter te verbinden met de Noordwijk. Vandaag moet er nog altijd een heel eind worden omgereden, langs het Redersplein of Saincteletteplein. Vorig jaar nog stelde Jos Chabert (CD&V) voor om er een voetgangers- en fietsersbrug te bouwen, de zogenaamde Picardbrug. Het ontwerp verscheen toen in de pers.

Bij de MIVB wordt er gedroomd van een tramlijn op de Bolivarlaan, over diezelfde brug, langs Thurn en Taxis, richting Jette. Maar de brug is geschrapt uit het investeringsplan van Beliris, zo leert het BBP. Volgens Smet zouden de geplande onteigeningen te duur zijn uitgevallen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni