Brussel strenger voor diesel dan Vlaanderen

© brusselnieuws.be
10/01/2012
De Brusselse belasting op inverkeerstelling (BIV) zal strenger zijn voor dieselauto’s dan die in Vlaanderen. Dat blijkt uit het antwoord van Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) op een vraag van Annemie Maes (Groen).

Vlaanderen besliste onlangs eenzijdig om haar BIV te hervormen. De Vlaamse belasting houdt voortaan rekening met de CO2-uitstoot en de euronorm van het belaste voertuig. Die formule maakt geen onderscheid tussen benzine- en dieselvoertuigen en bevoordeelt daardoor de facto die laatsten. Dieselauto's hebben doorgaans immers een lagere CO2-uitstoot.

Het Brussels Gewest van zijn kant vindt dat ook de belangrijkste vervuilende componenten, zoals dat fijne stof, maar ook NOx (stikstofoxide), moeten meegerekend worden. Brussel wil daarenboven ook rekening houden met het brandstoftype. Dat antwoordde Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel op een vraag van Brussels parlementslid Annemie Maes.

Vanhengel noemt de Vlaamse regeling een 'solo-initiatief'.

Eilanden
Door de verschillende regelingen zal de BIV voor dieselauto's duurder zijn in Brussel dan in Wallonië. Annemie Maes betreurt de Vlaamse demarche alvast. "Gewesten zijn geen eilanden. De beslissing van Vlaanderen om in de feiten dieselauto's te bevoordelen zal een negatieve invloed hebben op de Brusselse luchtkwaliteit en op de volksgezondheid".

Maes herinnert er ook aan dat de Brusselse luchtkwaliteit belabberd scoort, waardoor het Gewest nog steeds Europese boetes boven het hoofd hangen.

Voor een goed begrip: de BIV is een eenmalige belasting, die betaald wordt als een auto door zijn eigenaar in gebruik wordt genomen. De verkeersbelasting zelf is een jaarlijkse taks, die de verschillende gewesten samen willen vergroenen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni