VRACHTWAGEN BRUZZ 1535

Brussel ijvert voor minder blinde hoek bij vrachtwagens

© Belga
07/12/2017

Een groep van 18 Europese steden, waaronder Brussel, eist in een brief aan Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, dat er een veilig standaardmodel komt voor vrachtwagens waarbij de blinde hoek zo klein mogelijk wordt. Voor de steden is de verkeersveiligheid een prioriteit, en momenteel bestaat er nog geen wettelijk kader hierover.

De Europese Unie heeft de exclusieve bevoegdheid om veiligheidsverbeteringen voor nieuwe auto's, bestelwagens of vrachtwagens, maar de laatste update wat betreft veiligheidsvoorschriften rond voertuigen dateert van 2009.

Steden als Brussel, Berlijn, Londen, Parijs, Amsterdam, Wenen en Bologna richten hun bestaande wegen opnieuw in en halen snelheden omlaag, maar ze kunnen enkel resultaten halen "als we tegelijkertijd vooruitgang boeken op het gebied van veiligheid bij auto's, bestelwagens en vrachtwagens," klinkt het. De steden eisen daarom dat er meteen een ontwerp komt voor een veiliger standaardmodel van vrachtwagens, een ontwerp waarbij de dodelijke blinde hoek zo klein mogelijk wordt.

500 per week
Er bestaan momenteel geen regels over de zichtbaarheid in vrachtwagens. Toch tonen studies duidelijk aan dat vrachtwagens met lage bestuurderscabines een beter zicht op de weg hebben en dodelijke wegongevallen helpen voorkomen.

In 2016 kwamen er 25.500 Europeanen om in verkeersongevallen, dat is zo'n 500 per week.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni