Het Belgische betalingsplatform Moneytrans, dat veel migranten gebruiken om geld naar het buitenland over te maken, bereidt een faillissementsaanvraag voor. Volgens de twee vakbondssecretarissen is er sprake van een gebrek aan transparantie en mogelijk frauduleus bestuur. CEO Jeremy De Smet ontkent de aantijgingen.
©
Moneytrans
| Een kantoor van Moneytrans op de Waterloolaan in Brussel.
Betalingsplatform Moneytrans vraagt faillissement aan
Moneytrans sluit geleidelijk zijn filialen omdat het een faillissementsaanvraag voorbereidt. Dat blijkt uit interne e-mails. Daarin schreef CEO Jeremy De Smet vrijdag dat hij nog bezig was met het verzamelen van alle nodige documenten om de aanvraag in te dienen. De bedoeling was om die stap dezelfde dag nog af te ronden. Maar volgens de vakbondssecretarissen is de aanvraag nog niet officieel geregistreerd bij de ondernemingsrechtbank en ontbreekt elk bewijs van neerlegging.
De vakbonden vroegen herhaaldelijk om duidelijkheid, maar kregen geen formeel bewijs. In een eerdere mail liet De Smet weten dat de datum van indiening en de aanstelling van een curator “nog niet bekend” was, en dat hij de vakbonden op de hoogte zou houden. Tot nu toe is er geen verdere communicatie geweest. “Er is nog geen enkel bewijs dat de boeken effectief zijn neergelegd,” zegt Pascal Breyer (BBTK). “En normaal wacht je daar geen twee weken mee. Dit vertraagt alles, en het personeel blijft in het ongewisse.”
Moneytrans telt 61 werknemers, verspreid over zeven vestigingen in Brussel, twee in Antwerpen, een in Brugge en een in Luik. De meeste onder hen zijn intussen thuis zonder werk of instructies. Ze kregen hun loon van mei nog uitbetaald, maar ze vrezen voor de toekomst. “Sommige mensen zijn gewoon naar huis gestuurd, zonder een officiële vrijstelling van werk,” zegt Breyer. “Maar als er dan iets gebeurt, zijn ze niet verzekerd."
De werknemers leven in grote onzekerheid, vult Dries Vreven (ABVV) aan. "Doordat het bedrijf nog niet officieel failliet is verklaard, gelden alle arbeidscontracten nog. Ze kunnen zich niet aanmelden voor een werkloosheidsuitkering. En ze kunnen ook niet kiezen voor een andere job. Want dan zeggen zij hun arbeidscontract op en hebben ze geen recht meer op een ontslagvergoeding."
Vermoedelijke fraude
De vakbonden vermoeden dat de vertraging geen toeval is. Volgens hen gebruikt de directie de tijd om bezittingen weg te halen, voordat een curator wordt aangesteld. “Normaal is het de curator die de kassa’s leegt, die bekijkt of er nog een overnemer mogelijk is,” zegt Breyer. “Maar zij hebben al alles gesloten en leeggehaald. Ze zijn het bedrijf gewoon aan het leegplunderen.”
Daarnaast bleef volgens Breyer sociaal overleg jarenlang uit. “Een heel jaar lang vroegen afgevaardigden om vergaderingen, maar dat werd gewoon genegeerd. Ik heb ook geprobeerd het te herstarten, maar er kwam pas beweging toen de sociale inspectie tussenkwam.” Toen de cijfers eindelijk op tafel kwamen, waren die “donkerrood”, zegt hij. “Dat beleid is ofwel frauduleus, of extreem slecht.”
Vorig jaar kreeg Moneytrans nog extra middelen via een nieuw partnerschap met het Internationaal Fonds voor Landbouwontwikkeling van de Verenigde Naties. Het ging om 700.000 euro, bedoeld om transactiekosten te verlagen voor klanten in lage-inkomenslanden. Volgens Breyer dook dat geld nooit op in de boekhouding. “Ik heb het aangekaart bij de Europese Unie, maar daar is niets mee gebeurd", zegt Breyer.
De vakbonden hopen dat zodra er een curator wordt aangesteld, die grondig onderzoekt hoe het faillissement is voorbereid en wat er met de middelen van het bedrijf is gebeurd.
CEO ontkent aantijgingen
In een reactie aan BRUZZ ontkent CEO Jeremy De Smet de aantijgingen: “Wat betreft de beschuldiging van financiële steun van IFAD ten bedrage van 700.000 euro, wil ik benadrukken dat dit bedrag geheel onjuist is, evenals de bewering dat deze steun niet correct is gebruikt. Het verbaast mij niet dat de heer Breyer geen bevestiging van zijn beweringen heeft kunnen verkrijgen bij de instanties van de Europese Unie.”
Ook de beschuldigingen over mogelijk frauduleus bestuur wijst De Smet van de hand. “Wij hebben de personeelsleden tijdig geïnformeerd, op 15 mei, en sindsdien zetten wij ons volledig in om de lopende procedures zo spoedig mogelijk tot vervangende inkomsten te laten leiden. Gezien de complexiteit van de procedure is een doorlooptijd van enkele weken niet ongebruikelijk.”
Volgens De Smet was het bovendien op vraag van de vakbonden zelf dat het personeel naar huis werd gestuurd: “Het is dus verrassend dat deze maatregel nu wordt bekritiseerd door degenen die er expliciet om hebben gevraagd.”
Tot slot benadrukt de CEO dat het bedrijf zich steeds heeft ingezet voor zijn werknemers. “Als familiebedrijf hebben wij onze medewerkers al meer dan 25 jaar altijd centraal gesteld. De kritiek van vandaag komt bovendien van slechts een beperkt aantal personeelsvertegenwoordigers en is derhalve niet representatief voor de gehele werknemerspopulatie.”
Lees meer over: Brussel , Economie , Moneytrans