Black Friday – de vrijdag na Thanksgiving, overgewaaid uit de VS – blijft een koopjesmagneet. Ook al wordt er steeds meer online gekocht, vrijdag stond de Nieuwstraat weer ouderwets knalvol: mensen met tassen, lijstjes en een bijna religieuze drang naar korting. Maar, achter dat koopjesfeest schuilt ook een andere realiteit. Black Friday is al lang geen dag meer, maar een volledige kortingsmarathon geworden. En vooral kleine handelaars voelen dat in grote mate. Hun marges zijn flinterdun en kortingen geven voelt voor velen als snijden in eigen vlees. Bij de aan UNIZO gelieerde handelaars doet daarom bijna de helft gewoon niet mee. Voor hen is het simpel: korting geven is één ding, overleven een ander.
De Nieuwstraat, vrijdagnamiddag. Het was andermaal drummen in de winkels.
Black Friday in Brussel: van 'heel maandbudget opgesoupeerd' tot bloedende detailhandel
In Laken werd vrijdag een duurzaam alternatief voor Black Friday georganiseerd: Local Friday. Dat is een markt met enkel lokale handelaars.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , black friday , Detailhandel , Zara , Nieuwstraat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.