Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga

| De auteurs bekeken 274 Europese regio's. In 53 procent van de onderzochte gebieden bleek dat hogere inkomens leiden tot meer vliegreizen, en niet omgekeerd.

Britse denktank: 'Meer vluchten in luchtvaart leveren Belgische economie weinig winst op'

© Belga
13/11/2025

Meer vluchten in de luchtvaart leiden niet tot meer jobs en meer economische groei in landen als België. Dat concludeert een onderzoek van de Britse denktank New Economics Foundation (NEF) in opdracht van Transport & Environment (T&E), een Europese ngo actief rond duurzaam vervoer. Brussels Airport stelt zich vragen bij de studie.

Milieukoepel Bond Beter Leefmilieu brengt het Britse onderzoek donderdag in een persbericht onder de aandacht.

De luchtvaartgroei in Noord- en West-Europa volgt volgens de vorsers de welvaart en niet omgekeerd. De luchtvaartindustrie claimt al jaren onterecht dat meer vluchten wel groei en jobs opleveren, aldus nog de onderzoekers.

"De uitbreiding van Brussels Airport brengt nauwelijks nog iets op voor de economie en heeft zelfs negatieve effecten op ons leefmilieu en de gezondheid van omwonenden", verbindt Bond Beter Leefmilieu, een van de lidorganisaties van T&E, de studie met de luchthaven van Zaventem. "Wat we nodig hebben, is niet méér verkeer, maar beter beleid: minder uitstoot, meer waarde per reiziger en een eerlijkere verdeling van baten en lasten."

'Industrieel fabeltje'

De auteurs bekeken 274 Europese regio's. In 53 procent van de onderzochte gebieden, hoofdzakelijk in Noord- en West-Europa, bleek dat hogere inkomens leiden tot meer vliegreizen, en niet omgekeerd. Anderzijds haalt 37 procent van de regio's wel aantoonbare economische winst uit extra verbindingen. Hier zou het vooral gaan om Oost-Europese regio's.

België zit volgens de studie in de groep regio's met hoge inkomens, sterke connectiviteit en een verzadigde luchtvaartmarkt. Bijkomende luchthavencapaciteit zou daarom "nauwelijks nog iets opleveren voor de economie".

"Ongecontroleerde groei van de luchtvaart is niet alleen rampzalig voor het klimaat, het is ook slecht economisch beleid. De bewering dat meer vluchten automatisch banen en welvaart creëren, is niet ondersteund door het bewijs. Het is een industrieel fabeltje", besluit Denise Auclair van T&E in het persbericht.

Ecosysteem van honderden bedrijven

In een reactie donderdagavond bijt Brussels Airport van zich af. "Onze activiteiten vertegenwoordigen 2 procent van het bruto nationaal product - goed voor 8,8 miljard euro", luidt het.

"Onze ambitie is een duurzame groei", gaat Brussels Airport verder. "Stilstand betekent achteruitgang: minder jobs, minder investeringen, minder connecties. Daarom zijn onze investeringen enkel haalbaar als we kunnen blijven groeien. Groei is essentieel om welvaart te creëren."

Brussels Airport opereert binnen een ecosysteem van honderden bedrijven die een band hebben met de luchthaven. Direct en indirect werken er 64.000 mensen, maakt de luchthaven zich sterk. Tachtig procent van de jobs zouden voltijds zijn en anderstaligen kunnen indien nodig taalles krijgen.

"Tot slot willen we benadrukken dat we ons bewust zijn van de milieu-impact van onze activiteiten, en dat we al jaren investeren om die te verminderen", besluit men. "Zo daalde het aantal mensen dat potentieel zwaar geluidshinder ondervindt met 61 procent sinds 2000. En in 2023 verhoogden we de milieucomponent van de luchthavengelden, om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen om stillere en schonere toestellen te gebruiken."

Desinformatie

Ook de Airport Council International (ACI) kan moeilijk lachen om de bevindingen van T&E. Ze spreken over "verbazingwekkende beweringen" die "haaks staan op talrijke studies". ACI verwijt de studie oneerlijk te zijn, en zegt dat meer vluchten wél degelijk voor een toename in bnp zorgen. "Luchtverbindingen stimuleren economische groei", aldus de sectororganisatie. ACI doet de studie dan ook af als desinformatie en geeft aan dat politici en burgers daar absoluut geen nood aan hebben - zeker niet gezien de enorme uitdagingen waar de sector voor staat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie