Belga Image

| Ombudsman van de luchthaven, Philippe Touwaide, is niet tevreden met de plannen voor de uitbreiding.

Uitbreiding Brussels Airport botst op kritiek: 'Geen milieudoelstellingen'

© Belga
18/04/2025

Brussels Airport investeert een half miljard euro om de passagiersgroei die in de komende jaren verwacht wordt, op te vangen. Dat heeft de luchthaven vrijdagochtend aangekondigd. De federale ombudsman van de luchthaven reageert teleurgesteld. "De aankondiging bevat geen enkele milieudoelstelling, geen enkele cent om de geluidsoverlast en vervuiling te verminderen."

De luchthaven wil een nieuwe intermodale hub bouwen, een uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, een nieuw hotel, een nieuwe drop-offzone en een groene boulevard met park. De investering is de grootste van de afgelopen dertig jaar op Brussels Airport. Het volledige project moet ten laatste in 2032 klaar zijn.

Dat kondigde de luchthaven aan tijdens een persconferentie in aanwezigheid van minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) en Vlaams viceminister-president en minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA).

30 procent meer passagiers

Brussels Airport verwacht een toename van het aantal passagiers met 30 procent tegen 2032, tot 32 miljoen. "De huidige terminal heeft evenwel maar een maximumcapaciteit van 28 tot 30 miljoen passagiers", zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

"Dat is niet optimaal voor het comfort van de passagiers. En ook het Sheraton-hotel heeft stilaan zijn limieten bereikt en draait bijna op volle capaciteit." De verticale sas die de verbinding maakt tussen de vertrek- en aankomsthal en het openbaar vervoer is volgens de topman ook vaak verzadigd.

"De huidige terminal heeft evenwel maar een maximumcapaciteit van 28 tot 30 miljoen passagiers."

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport

"Op basis van die vaststellingen hebben we gekozen voor het nieuwe investeringsplan. Vandaag gaat fase 1 van start van een tienjarenplan, zodat we in de toekomst op een goede manier meer passagiers kunnen verwelkomen," zegt Feist.

"Als hub-luchthaven in het hart van Europa wil Brussels Airport verder investeren in de capaciteit en kwaliteit van haar infrastructuur voor zowel de reizigers als de medewerkers van de luchthaven."

"Brussels Airport zal de passagiers een totaal vernieuwde ervaring aanbieden in de vertrek- en aankomsthal, met meer ruimte en licht en een uitzicht op de operaties op de tarmac", zegt de topman. "Daarnaast gaan we ook de interconnectiviteit tussen de verschillende vervoersmiddelen zoals trein, bus en de toekomstige tram verbeteren en ook meer capaciteit voorzien." Ook de parkingcapaciteit zal volgens Feist verbeterd worden.

Tegen 2026 moet de drop-offzone verplaatst zijn naar een locatie achter het Sheraton-hotel. In de periode 2028-2030 volgt dan de intermodale hub, en tegen 2030-2032 moeten de terminal, het hotel en de boulevard klaar zijn.

Economische motor

Vlaams minister Weyts wees vrijdagochtend op het belang van Brussels Airport als economische motor voor de regio. "Direct en indirect biedt de luchthaven werk aan 60.000 mensen. In tijden van economische onzekerheid is dit project een teken van 'AO': ambitieus ondernemerschap. Grote investeringen in de luchthaven renderen voor ons allemaal", zegt Weyts.

Volgens minister Crucke bevestigt de investering door Brussels Airport dat de luchthaven "toekomstgericht kan denken zonder duurzaamheid uit het oog te verliezen." Crucke: "Dit is een belangrijk signaal voor al wie leeft van de luchthaven. Ik ben bijzonder verheugd dat Brussels Airport inzet op een intermodale mobiliteitshub waar verschillende vervoerswijzen elkaar ontmoeten."

Ombudsman reageert teleurgesteld

Ombudsman Philippe Touwaide zegt in een reactie "teleurgesteld" te zijn "omdat de aankondiging geen enkele milieudoelstelling bevat, geen enkele cent om de geluidsoverlast en vervuiling te verminderen". Hij herinnert aan de intentie om een geluidsmuur te bouwen, net als een overdekte proefdraailoods voor reactoren. Die laatste is sinds 1988 verplicht zijn, maar niet gerealiseerd.

Verder zegt hij verbaasd te zijn omdat "de luchthavenactiviteit nooit neutraal zal zijn, noch in CO² noch in koolstof, vliegtuigen zullen altijd vervuilen. De gebouwen zouden misschien neutraal kunnen zijn, maar niet het luchtverkeer", klinkt het.

"Ik ben voor een evenwicht tussen economie, milieu en gezondheid. Ik heb niets tegen de luchthaven, maar een privébedrijf kan in 2025 zijn economische activiteit niet willen ontwikkelen zonder enige concrete inspanning op milieugebied."

Een privébedrijf kan in 2025 zijn economische activiteit niet willen ontwikkelen zonder enige concrete inspanning op milieugebied.

Philippe Touwaide, ombudsman van de luchthaven van Zaventem

"Brussels Airport Company heeft sinds 2003 nog steeds niet bijgedragen aan het isolatiefonds en wil geen enkele euro uitgeven die hen niets oplevert, dus de geluidsmuur en de overdekte proefdraailoods staan niet op hun prioriteitenlijst. Het is echt jammer dat er zo weinig consideratie is voor de hele gemeenschap die rond het luchthavengebied van Brussel-Nationaal woont," zegt Touwaide.

"Als federale ombudsman, autonoom en onafhankelijk, bewaker van het recht en de wetten, vind ik dat Brussels Airport Company ook alle milieumaatregelen moet overwegen die zowel de luchtvervuiling als de geluidsoverlast van het luchtverkeer op Brussel-Nationaal zouden verminderen, met respect voor het grondwettelijke recht op rust en stilte, dus op rustige nachten voor iedereen."

Ook gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe kritisch

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe sluit zich aan bij de federale ombudsman. Daarnaast merkt het schepencollege op dat de Belgische staat begin dit jaar opnieuw veroordeeld werd voor de buitensporige hinder veroorzaakt door nachtvluchten boven Brussel, via de kanaalroute, de ringroute en landingen op de korte baan 01.

“In Sint-Lambrechts-Woluwe werden in een periode van zes maanden in 2024 maar liefst 269 overtredingen van de geluidsnormen vastgesteld, met een piek in juli,” stelt het college. “Die overtredingen, vooral tussen 6 en 7 uur ’s ochtends, verstoren ernstig de slaap en het welzijn van onze inwoners.”

Het college van burgemeester en schepenen van Sint-Lambrechts-Woluwe noemt het investeringsplan van 500 miljoen euro, “een daad van minachting tegenover de inwoners van het Brussels gewest en de rand”.

Toch verbaast het de gemeente niet. “Hoe kan zo’n investering verrassen, terwijl de uitbater van de luchthaven zijn wettelijke verplichtingen op het vlak van milieunormen niet naleeft?”, klinkt het.

Brussels Airport Company laat volgens de gemeente na om maatregelen te nemen om aan de Brusselse geluidsnormen te voldoen, zoals aanbevolen in de Envisa-studie. Die studie stelt onder andere de verlenging van startbaan 25L voor, zodat minder vluchten hoeven te vertrekken van 25R, een maatregel die de hinder voor omwonenden zou beperken.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni