Vastgoedgroep WDP koopt de voormalige Renault-site in Vilvoorde voor 100 miljoen euro. "We willen er een uitvalsbasis voor vernieuwende logistieke spelers richting Brussel van maken", zegt CEO Joost Uwents.
Renault-site in Vilvoorde wordt hub voor slimme logistiek naar Brussel
De beursgenoteerde vastgoedgroep WDP koopt de voormalige Renault-site in Vilvoorde voor 100 miljoen euro van de holding Alcopa. De groep ziet in de deels onderbenutte locatie, vandaag een mix van industriƫle gebouwen en opslagruimtes over bijna anderhalve kilometer, "een uniek potentieel voor herontwikkeling".
Het deel ten noorden van het Viaduct van Vilvoorde zal gericht zijn op Vilvoorde met een mix van stadsfuncties zoals winkels, scholen of entertainment. Het zuidelijke deel, met blik op Brussel, moet op termijn een uitvalsbasis worden voor vernieuwende bedrijven in de logistiek en industrie.
'Dark kitchens'
Wat kunnen we verwachten? "Concrete plannen kan ik nog niet geven, want het is nog wachten tot de huidige huurders vertrekken. Maar denk aan vernieuwende last-mile spelers (die het allerlaatste deel van een te leveren pakket afleggen, red.) of "dark kitchens" (anonieme restaurants voor bezorgmaaltijden, red.)", antwoordt WDP-CEO Joost Uwents aan BRUZZ.
"We willen ook meer in de hoogte gaan werken, met logistiek op meerdere verdiepingen. Wat je niet moet verwachten, is een groot Europees distributiecentrum (EDC) van een grote consumentenspeler. Het zal veeleer gaan om vele kleinere spelers voor de logistiek van de 21ste eeuw."
Het grote voordeel van de Renault-site is dat zowat alle vervoersvormen beschikbaar zijn voor de goederenflow: vrachtvervoer (Brusselse Ring), het spoor, vliegverkeer (Brucargo en Brussels Airport) en scheepvaart (Haven van Brussel). Voor de last-mile kan ook gedacht worden aan transport per elektrische fiets via de fietssnelwegen richting Brussel. Daardoor kunnen verscheidene invullingen van "multimodale" stadslogistiek ontstaan.
Lees meer over: Economie