De goederenuitvoer van het Brussels Gewest is vorig jaar met een kwart gedaald. De sluiting van de autofabriek Audi Brussels speelde daar een grote rol in, zo blijkt vrijdag uit cijfers op de website van het Brusselse agentschap voor Ondernemerschap hub.brussels.
© Audi Brussels
| De Audi e-tron Sportback (rechts) en de Audi e-tron (links), de twee modellen die Audi Brussels produceerde.
Sluiting Audi-fabriek doet Brusselse uitvoer kelderen
Dat de Brusselse export daalde, is geen verrassing. Ook elders in België was er daling, onder andere door de onzekere geopolitieke context. Zo daalde de Vlaamse uitvoer met een kleine 4 procent tot 418 miljard euro.
De achteruitgang is in Brussel wel veel meer uitgesproken. Het gewest voerde vorig jaar voor 8,9 miljard euro aan goederen uit, 24,7 procent minder dan in 2023. De daling komt er na drie jaren van toenemende export.
De sterke daling valt vooral te verklaren door de sluiting van de autofabriek Audi Brussels in Vorst. Die ging in februari 2025 definitief dicht, maar vorig jaar al werd de productie geleidelijk teruggeschroefd.
Chemische producten
Daardoor daalde de export in de categorie 'transportmiddelen' van 4,4 miljard euro in 2023 naar 1,8 miljard euro vorig jaar. 'Transportmiddelen' is daardoor ook niet langer de belangrijkste exportcategorie in het Brussels Gewest. Die eer gaat naar 'chemische en aanverwante producten', met een exportvolume van 3,5 miljard euro, of nagenoeg 40 procent van de totale export.
Van de Brusselse uitvoer is 88 procent bestemd voor Europa, en dan vooral de buurlanden Duitsland, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. De export steeg sterk naar landen als Tsjechië (+171,3 procent), Polen (+53,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+22,9 procent). De belangrijkste niet-Europese uitvoerlanden zijn de Verenigde Staten, Japan en Brazilië.
De Brusselse invoer daalde vorig jaar met 13,7 procent tot 17,6 miljard euro. Er was een handelstekort van 8,7 miljard euro.
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi , Brussel Kort