Brussels Airlines heeft in de eerste zes maanden een aangepast operationeel verlies geleden van 46 miljoen euro. Dat is licht beter dan in dezelfde periode vorig jaar, zo meldt de luchtvaartmaatschappij donderdag.
© Brussels Airlines
| De Airbus A330 van Brussels Airlines (archief).
Vele stakingen wegen voor 12 miljoen op eerste jaarhelft Brussels Airlines
Het dochterbedrijf van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa wijst op de sterke tegenwind in de eerste zes maanden van 2025, met onder meer verschillende vakbondsacties die Brussels Airlines ongeveer 12 miljoen euro hebben gekost. Desondanks blijft de luchtvaartmaatschappij mikken op groene cijfers voor het volledige boekjaar.
Ook onverwachte onderhoudskosten voor een aantal vliegtuigen die langeafstandsvluchten uitvoeren en een negatieve herwaardering van activa wogen op het bedrijfsresultaat.
"De voorbije zes maanden kwamen met enkele onverwachte uitdagingen, die voornamelijk extern en buiten onze controle lagen", duidt Nina Öwerdieck, CFO van Brussels Airlines. "Ondanks de tegenwind blijven we wel geloven in sterke winstgevende resultaten voor het volledige jaar 2025."
Moederbedrijf Lufthansa slaagde er in het tweede kwartaal in om sterke cijfers voor te leggen. Zo steeg de aangepaste bedrijfswinst met meer dan een kwart tot 871 miljoen euro. Onder de streep hield het moederbedrijf boven Brussels Airlines, Austrian, ITA Airways en Swiss 1,01 miljard euro over. Dat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, te danken aan een hogere vraag, fiscale effecten en gunstige wisselkoersen.
Lees meer over: Brussel , Economie , Mobiliteit , Brussels Airlines , Brussels Airport , Lufthansa , staking luchthaven , Brussel Kort