Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga image

| Een van de loodsen op het terrein van Brucargo.

Op Brucargo, de vrachtzone van luchthaven Brussels Airport, is maandagochtend een vernieuwde logistieke hub officieel ingehuldigd. Vijf logistieke spelers zijn gevestigd op de site, die de naam 'Brucargo Centraal' kreeg.

De acht gebouwen die zich tot hiertoe op Brucargo Centraal bevonden, het hart van het vrachtgedeelte van de luchthaven, dateerden allemaal uit de jaren 80. Een grondige vernieuwing op het vlak van duurzaamheid en capaciteit drong zich op. Omdat renoveren naar de huidige normen niet meer lukte, is gekozen om de acht gebouwen volledig af te breken en er drie nieuwe voor in de plaats te zetten.

Twee jaar geleden werd het officiële startschot gegeven van de afbraak. Vandaag staan er drie moderne magazijnen, met bijhorende kantoorruimtes en een parkeertoren voor het personeel van Brucargo. De oppervlakte van Brucargo Centraal is met 83.500 vierkante meter, ongeveer twaalf voetbalvelden, gelijk gebleven, maar door efficiënter om te gaan met de ruimtes is de opslagcapaciteit met 30 procent verhoogd kunnen worden, tot 34.200 vierkante meter.

De zones voor gekoelde opslag, een belangrijk segment van Brucargo, zijn uitgebreid met 10.000 vierkante meter extra, wat de totale oppervlakte in de gehele cargozone op 45.000 vierkante meter brengt. Op Brucargo Centraal is, dankzij het efficiënter ruimtegebruik, 20 procent meer groen aangeplant ten opzichte van de vroegere situatie.

70 miljoen euro

Brussels Airport heeft 70 miljoen euro geïnvesteerd in het project. Het stelt de gebouwen ter beschikking aan vijf logistieke spelers die voordien ook al op de cargozone aanwezig waren. Het gaat om DSV, Nippon Express, Hazgo, EV Cargo en Deny Cargo.

Met de investering wil Brussels Airport inzetten op de groeiende cargoactiviteiten. Sinds 2019 realiseerde de luchthavenuitbater een gemiddelde jaarlijkse groei van 6 procent. In 2024 werden 733.000 ton goederen vervoerd.

"En we verwachten dat die groei nog zal versterken de komende tijd", vertelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. "We zijn al jaren bezig aan de herontwikkeling van de cargozone voor de lange termijn. De nieuwe gebouwen geven meer capaciteit en zorgen voor een efficiëntere dienstverlening. Ook voor medewerkers is het aangenamer in state of the art-gebouwen te werken."