Op 28 juni 2016 is het één jaar geleden dat de voetgangerszone in het centrum van Brussel officieel werd ingehuldigd. Bij de Fietsersbond zijn ze blij met de voetgangerszone, maar vinden ze toch dat de fietsers nog te veel vergeten worden.

"Het positieve is dat we nu in Brussel een grote autovrije zone hebben. We merken dat heel wat fietsers kiezen om in die voetgangerszone te fietsen, hoewel het in eerste instantie een zone is voor voetgangers en niet voor fietsers. Dus dat is positief", vindt Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond.

Schepen van mobiliteit Els Ampe liet eerder al verstaan dat het aantal fietsers in de voetgangerszone verdubbeld is. In de straten rond de voetgangerszone zien ze bij de Fietsersbond wel nog ruimte tot verbetering. "De stad Brussel heeft de fout gemaakt om alle andere vervoersmodi, zoals de fietsen, de auto's, het openbaar vervoer en ook nog heel veel kleine camionnetten tot grote vrachtwagens in de omliggende straten te 'smijten'. Terwijl die daar eigenlijk niet op voorzien zijn."

De Fietserbond stelt voor dat er een ringensysteem komt waarbij een eerste ring, die zich het dichtst bij de voetgangerszone bevindt, voorbehouden wordt aan fietsers en openbaar vervoer. De auto's en vrachtwagens concentreren zich dan voornamelijk op de kleine Brusselse ring. "Zo krijg je ook een zachte overgang, want nu is het soms verschrikkelijk druk in de straten vlak naast de voetgangerszone", aldus De Cleen.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni