Meer fietsers, meer fietsongevallen in Brussel

RN
© BRUZZ
03/07/2017

Uit een studie van het BIVV (het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid) blijkt dat het aantal fietsongevallen in Brussel blijft stijgen. In 2016 waren er bijna 19 procent meer ongevallen dan in 2015. Omdat ook het aantal fietsers fors is gestegen, is het er als fietser toch niet riskanter op geworden. De gevaarlijkste punten zijn drukke straten als de Anspachlaan en de Lesbroussartstraat.

Het BIVV registreerde in 2016 739 ongevallen met minstens één fietser in Brussel. In 2015 waren dat er nog 620, dat is dus een stijging van maar liefst 19,2 procent op een jaar tijd. In heel België waren er 9.381 fietsongevallen, op nationaal vlak is de stijging veel kleiner dan in Brussel: 3 procent.

Daarom heeft het instituut samen met Brussel Mobiliteit in detail de fietsongevallen bestudeerd, op basis van pv’s en officiële ongevallencijfers. Daaruit blijkt dat de kans dat je als fietser in Brussel in een ongeval betrokken raakt, sinds 2005 niet gestegen is. Er zijn gewoon meer en meer mensen die zich op een stalen ros verplaatsen: 30 procent meer in 2016, ten opzichte van het jaar ervoor.

Het aantal ernstig gekwetsten bij een fietsongeval blijft dan weer beperkt. Tussen 2005 en 2013 raakten 62 mensen zwaargewond en kwamen vijf fietsers om het leven.

Meer fietspaden
Een op de vier ongevallen vond in die periode plaats wanneer de fietser op een fietspad rijdt. Het aantal fietspaden is de afgelopen jaren in kilometers gestegen. Daarenboven maken fietsers vaker gebruik van die fietspaden.

Zij worden voornamelijk aangereden op de zwarte punten in het Brussels verkeer, zijnde drukke straten en lanen, zoals bijvoorbeeld de Anspachlaan, de Dansaertstraat en de Lesbroussartstraat. In deze straten zijn er vaak chauffeurs die dubbel parkeren, automobilisten die manoeuvreren, openbaar vervoer dat zich een weg moet banen doorheen de drukte, en natuurlijk een gebrek aan inrichting/fietspaden voor fietsers. De Anspachlaan is in die periode wel autovrij geworden.

De drie meest voorkomende ongevallen voor een fietser zijn: een ongeval door iemand die zijn portier opent, het eenzijdige ongeval waarbij de fietser ten val komt, en ongelukken op een kruispunt tussen een fietser en een tegenligger.

In het verkeer zijn er wel verbeteringen aangebracht ten opzichte van de vorige studie. Zo zijn er meer voorsorteerzones voor fietsers en fietsvoorzieningen die aan de normen voldoen. Ook de vele rotondes in Brussel zijn verbeterd, ten voordele van de fietser. Ze zijn compacter en hebben geen aanliggend gemarkeerd fietspad op de rotonde.

'Pak pijnpunten aan'
Een groot deel van de fietsongevallen kan voorkomen worden door een aangepaste fietsinfrastructuur, waarbij de vaak voorkomende pijnpunten moeten worden aangepakt, zegt het BIVV.

Gebruikers van gemotoriseerd voertuig kunnen hun steentje bijdragen door te allen tijde aandachtig te zijn, en hun snelheid aan te passen. Ook de fietsers zelf moeten hun verantwoordelijkheid opnemen en voorzichtig zijn.

Update 04/07: een eerdere versie van dit artikel vermeldde enkel het aantal fietsongevallen in België. Het aantal ongevallen in Brussel werd toegevoegd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni