Een dertigtal actievoerders van klimaatbeweging Extinction Rebellion heeft zondagmiddag een geuractie gevoerd op het Autosalon in Brussel. Met de actie wil de klimaatbeweging wijzen op wat ze ziet als het gebrek aan verantwoordelijkheid van autofabrikanten.

©
Belga
| Archiefbeeld van een SUV Hybride Range Rover.
Extinction Rebellion laat SUV's stinken op Autosalon
Lees ook: Extinction Rebellion en Attac betogen tegen fast fashion: 'Continue cyclus van consumptie'
"Ondanks de dringende noodzaak om iets te doen aan de klimaatverandering, blijven ze steeds zwaardere en grotere voertuigen ontwikkelen, voornamelijk SUV's", klinkt het.
De actievoerders spoten een product in de buurt van wat ze beschouwen als de meest problematische voertuigen, waarvan de geur iedereen moest afschrikken die ze wilde benaderen.
Greenwashing
"In België, net als elders in de wereld, domineren SUV's de automarkt, goed voor bijna de helft van alle nieuwe autoverkopen in 2023, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA)", klinkt het bij Extinction Rebellion. "Daarmee zijn ze wereldwijd de op één na grootste veroorzaker van broeikasgasemissies in het afgelopen decennium."
De opkomst van SUV's doet daarom een aanzienlijk deel van de klimaatwinst teniet die is geboekt door de elektrificatie van voertuigen, aldus een actievoerder. "Zonder deze modellen had de CO2-uitstoot van auto's met 30 procent kunnen dalen. Er is slechts een daling met 4 procent! De massale promotie van elektrische SUV's door fabrikanten, voorgesteld als ecologische alternatieven, is vaak greenwashing. In feite vertegenwoordigen deze modellen slechts een klein deel van de verkoop, terwijl modellen met verbrandingsmotoren de productie blijven domineren."
De winning van de metalen voor de productie van de accu's voor elektrische SUV's, die groter zijn dan voor gewone elektrische wagens, heeft volgens Extinction Rebellion ook een grote koolstofvoetafdruk, met negatieve gevolgen voor ecosystemen en lokale gemeenschappen.
"Daarnaast nemen SUV's een steeds groter deel van de openbare ruimte in beslag, zorgt hun gewicht voor meer uitstoot van fijnstof door remmen en bandenslijtage, en zijn ongevallen met SUV's twee tot drie keer dodelijker voor voetgangers, en 30 procent gevaarlijker voor fietsers", klinkt het nog.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Samenleving , extinction rebellion , autosalon , SUV