Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
20231121 Bolt, deelstep met helm

| Bolt vreest een contraproductief effect van een algemene helmplicht.

Bolt kant zich tegen te strenge regels voor elektrische deelsteps

© Belga
17/09/2025

Mobiliteitsbedrijf Bolt roept op om een duidelijk onderscheid te maken tussen particuliere en gedeelde elektrische steps, in reactie op recente voorstellen van federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés). Die overweegt onder meer het dragen van een helm verplicht te maken en nummerplaten in te voeren voor alle e-steps.

Volgens Bolt zouden zulke algemene regels het gebruik van deelsteps ernstig kunnen ontmoedigen, terwijl die net strenger gereguleerd zijn dan particuliere steps. “Het merendeel van de ongevallen gebeurt met privésteps,” zegt Guillaume Burland, woordvoerder van Bolt België. “Bij gedeelde steps worden al strikte veiligheidsnormen gehanteerd, en daar zien we het aantal incidenten zelfs dalen.”

Bolt vreest een contraproductief effect van een algemene helmplicht. “Gebruikers van deelsteps gebruiken die vaak spontaan, bijvoorbeeld voor een kort ritje door de stad,” aldus Burland. “In tegenstelling tot privébezitters hebben zij zelden een helm op zak. Een verplichte helm zou dus veel mensen afschrikken en hen opnieuw de auto doen nemen of een minder veilige privéstep.”

Nummerplaten

Ook het idee om nummerplaten in te voeren voor deelsteps stuit op weerstand. Volgens Bolt zou dat leiden tot een duur en omslachtig registratiesysteem, waardoor de flexibiliteit van de vloot afneemt en de operationele kosten stijgen, zonder dat de verkeersveiligheid er significant op vooruitgaat.

De Estse mobiliteitsaanbieder wijst erop dat deelsteps al digitaal traceerbaar zijn. “Bij officiële aanvragen geven we gebruikersgegevens door aan politie of justitie,” zegt het bedrijf.

Wel staat Bolt positief tegenover een uniforme snelheidsbeperking van 20 km/u, zowel voor privé- als deelsteps. “De meest doeltreffende manier om de veiligheid te verhogen, is ervoor zorgen dat steps geen gevaarlijke snelheden halen,” besluit Burland.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , bolt , elektrische steps , Jean-Luc Crucke