Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Hendrik Ploeger


 

Brussel staat op de negentiende plaats wereldwijd op het vlak van stedelijke mobiliteit. Dat blijkt uit de Urban Mobility Readiness Index van denktank Oliver Wyman Forum. De hoofdstad scoort sterk op duurzaamheid en openbaar vervoer, maar laat kansen liggen op het vlak van technologische innovatie.

De index, opgesteld in samenwerking met de Universiteit van Californië, Berkeley, rangschikt meer dan zeventig steden op hun prestaties in stedelijke mobiliteit. Daarbij wordt gekeken naar innovatie, efficiëntie, marktpotentieel, infrastructuur en maatschappelijke impact.

Brussel behaalt een score van 59 procent (wereldwijd gemiddelde: 49 procent) en staat daarmee in de top 20. Binnen Europa eindigt de stad op plaats elf, vóór Madrid en Milaan.

De hoge score is te danken aan vooruitgang op het vlak van duurzame mobiliteit (10e plaats) en openbaar vervoer (19e plaats). Op het gebied van technologische innovatie scoort Brussel minder goed (29e plaats), onder meer door het beperkte gebruik van digitale mobiliteitsoplossingen zoals autonome voertuigen.

Duurzaamheid

De sterke score voor duurzaamheid is te danken aan verschillende factoren. Zo is bijna de helft van alle verplaatsingen (45 procent) korter dan twee kilometer, wat wandelen en fietsen stimuleert. Brussel wil bovendien tegen 2035 zijn infrastructuur verbeteren, met onder meer een betere dekking van laadpalen voor elektrische voertuigen.

Toch zijn er aandachtspunten. Het gebruik van openbaar vervoer daalde van 24 procent in 2010 naar 22 procent vandaag, met gebruiksgemak, snelheid en veiligheid als veelgenoemde pijnpunten. Ook ontbreekt het aan een sterk innovatieklimaat: het aantal uitstootvrije bussen is beperkt en investeringen in verbonden en autonome voertuigen blijven achter.

"De Index toont aan dat Brussel mooie stappen zet richting duurzame mobiliteit", zegt Stijn Verlinden, mobiliteitsexpert en partner bij Oliver Wyman. "Maar om haar plaats in de Europese top te behouden, moet de stad haar mobiliteitsaanpak verfijnen. Het uitbreiden van laadinfrastructuur en de nieuwe metrolijn 3 zijn positieve stappen, maar een extra inzet richting technologische vernieuwing is noodzakelijk."

De top van de ranglijst wordt aangevoerd door San Francisco, gevolgd door Parijs, Singapore en München. Ook andere Belgische steden zijn opgenomen: Gent (36), Antwerpen (39), Leuven (43) en Luik (48).