Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Interview met minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) waarin ze te kennen geeft protest aan te tekenen tegen de geplande extra rijstrook.

Vlaanderen bereikt akkoord met milieuorganisatie om Brusselse Ring te verbreden

© Belga
18/08/2025
Updated: 18/08/2025 15.05u

Milieuorganisatie Dryade trekt haar verzet in tegen de uitbreiding van de Brusselse Ring, na een akkoord met De Werkvennootschap. "Om natuurgebieden te beschermen, wordt de snelheid op de ring dynamisch verlaagd", zegt Dries Verhaeghe, directeur bij Dryade, maandag in De Standaard.

Het dossier van de herinrichting van de Ring rond Brussel kent een lange geschiedenis. In 2011 werd een eerste "verbredingsplan" voorgesteld: de ring zou er twee rijstroken bij krijgen. Daar kwam toen al verzet tegen, vanwege de milieuhinder die het extra autoverkeer zou veroorzaken. Het dossier bleef aanslepen, en in 2017 kwam het onder de hoede van De Werkvennootschap, een entiteit binnen de Vlaamse regering die is opgericht om complexe projecten aan te pakken.

Die ging opnieuw naar de tekentafel en kwam met een bescheidener project. Geen twee, maar één bijkomende rijstrook op delen van het traject, en tal van flankerende maatregelen voor het openbaar vervoer en ook extra fietsbruggen en ecoducten. Dryade verzette zich tegen de plannen, vooral omdat "met verouderde stikstofwaarden uit 2013 werd gewerkt, en niet met de strengere uit 2022".

Akkoord

De Werkvennootschap paste voor een lange juridische strijd en ging met de milieuorganisatie rond de tafel zitten. "Ze ging akkoord om de vergunningsaanvraag aan te passen aan de nieuwste normen", zegt Verhaeghe. Ook de snelheid wordt op bepaalde plekken verlaagd.

Momenteel is de snelheid op de Brusselse ring overal beperkt tot 100 kilometer per uur. Die limiet zal in de toekomst dynamisch zijn in de buurt van de natuurgebieden: hoe meer stikstof op dat moment wordt uitgestoten, hoe lager de toegestane snelheid.

Marijn Struyf, woordvoerder van de Werkvennootschap, bevestigt de dading aan De Standaard. Concreet trekt Dryade nu haar beroep bij de Raad van State tegen de wijzigingen aan het Vlaamse Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) in, zo legt hij uit aan BRUZZ.

Noordring

De Werkvennootschap heeft met dit akkoord een mogelijke hinderpaal voor de heraanleg van de Brusselse Ring kunnen vermijden. Maar die heraanleg is nog niet overal in kannen en kruiken. Zo is er enkel een vergunning voor de herinrichting van het oostelijke gedeelte, daar zijn de voorbereidende werkzaamheden al gestart.

Maar voor de noordelijke ring, tussen de knooppunten Machelen en Groot-Bijgaarden, moeten de plannen nog gedetailleerd worden uitgewerkt en moet de projectbeheerder nog een omgevingsvergunning aanvragen.

Een pijnpunt daarbij is dat de ringweg op twee punten over grondgebied van het Brussels Gewest loopt. Er moet dus ook in Brussel een vergunning worden aangevraagd. Ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft al aangekondigd zich te zullen verzetten tegen de geplande extra rijstrook op de ring. “Ons advies was duidelijk: wij willen een akkoord dat geen extra verkeer naar Brussel aantrekt. Een scenario waarin er een extra rijstrook van 10 km lang komt, is geen optie voor mij.”

Meer rijstroken

“Iedere onafhankelijke expert is erover eens: meer rijstroken, dat betekent net meer verkeer en uiteindelijk gewoon bredere files. Als Vlaanderen de sneltram naar Brussel schrapt en tegelijk meer auto’s naar Brussel stuurt, betekent dat meer luchtvervuiling en meer files in en rond onze hoofdstad. Nu is het net het moment om toekomstgerichte keuzes te maken voor vlotte, zachtere en gezondere mobiliteit.”

Verder laat Van den Brandt wel weten dat ze het een goede zaak vindt dat er een compromis is uitgewerkt om de stikstofuitstoot te verlagen. “Elke stap vooruit op dat vlak juich ik toe.” Daarnaast vermeldt ze ook dat de verbredingsplannen nog niet in steen zij gebeiteld, en dat Vlaanderen nog kan afzien van de extra rijstrook.

Ten slotte is ook de gemeente Jette erg gekant tegen de herinrichting. Het Jetse gemeentebestuur heeft in het verleden al laten weten juridische stappen tegen de verbreding van de ring niet uit te sluiten.

Juridische haalbaarheid

Het Brussels verzet tegen de extra rijstrook kan Vlaams Mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) maar moeilijk plaatsen.

"Op het moment dat de Vlaamse regering ongezien hoge bedragen investeert in de heraanleg van de Brusselse Ring om de mobiliteit rond de hoofdstad vlot te trekken, inclusief investeringen in fietsverbindingen en openbaar vervoer, vind ik het hoogst ongepast en bijzonder wereldvreemd dat een regering in lopende zaken en met bloedrode begrotingscijfers zich mordicus tegen deze plannen blijft verzetten", klinkt het.

"Ik hoop dat de volgende Brusselse regering, wanneer die gevormd is, op een constructieve manier in dit dossier zal overleggen en handelen. Wat betreft het project zelf, zal ik de komende dagen de recente afspraken rond een mogelijke juridische doorstart grondig bekijken naar zowel operationele wenselijkheid als naar juridische en financiële haalbaarheid", voegt De Ridder er nog aan toe.