De Europese Commissie heeft een plan uit de doeken gedaan dat de reistijden per trein tussen de Europese hoofdsteden tegen 2040 een pak korter moet maken. De versnelde uitrol van het netwerk van hogesnelheidstreinen moet van het spoor een aantrekkelijker alternatief voor korteafstandsvluchten maken, ook voor reizigers van en naar Brussel.
© Belgaimage
| De hogesnelheidstrein Thalys in het station Brussel-Zuid, met bestemming Parijs.
Europese Commissie wil meer snelle treinen en kortere reistijden tussen hoofdsteden
"Het verbeteren van de reistijden tussen de hoofdsteden in heel Europa is een tastbaar en pragmatisch resultaat van onze wil om Europa meer verenigd en efficiënter te maken", verklaarde vicevoorzitter Raffaele Fitto naar aanleiding van de presentatie van het plan, dat belangrijke knooppunten met elkaar wil verbinden aan snelheden van 200 kilometer per uur en meer.
Zo zou de reistijd tussen Berlijn en Kopenhagen bijvoorbeeld ingeperkt worden van zeven tot vier uur. Het plan voorziet ook een nieuwe hoge snelheidsverbindingen tussen Lissabon en Parijs via Madrid. Zo zouden treinreizigers in een bestek van zes uur de verplaatsing tussen de Franse en de Spaanse hoofdstad kunnen maken.
Ook Brussel krijgt een prominente plaats in het toekomstige netwerk. Volgens De Standaard zou de reistijd tussen Brussel en Parijs dalen van 1 uur 30 minuten naar 1 uur 20. De hoofdstad zou bovendien sneller verbonden worden met andere Europese steden via verbeterde corridors richting Amsterdam, Keulen en verder naar Berlijn en Wenen.
Deadlines
Europarlementslid Kathleen Van Brempt (Vooruit) wijst erop dat ook eerdere Commissies al de doelstelling formuleerden om het treinverkeer aan hoge snelheid tegen 2030 te verdubbelen ten opzichte van 2015. "Maar vandaag is dat treinverkeer amper 17 procent gestegen. Vooral door slechte verbindingen en ontbrekende infrastructuur", aldus Van Brempt.
De Commissie wil nu tegen 2027 bindende deadlines vastleggen om grensoverschrijdende knelpunten weg te nemen. Daarnaast wil ze lidstaten, financiële instellingen en de sector rond de tafel brengen om volgend jaar de violen te stemmen over investeringen. Volgens ramingen zal de voltooiing zo'n 345 miljard euro kosten. Een ambitieuzer netwerk, met snelheden boven 250 km per uur, zou tegen 2050 546 miljard euro kunnen kosten.
Eengemaakt ticketsysteem
Om het internationale treinverkeer aantrekkelijker te maken, zal de Commissie begin volgend jaar een voorstel presenteren dat het voor passagiers makkelijker moet maken om tickets te vinden en te kopen voor reizen waarbij verschillende spoorbedrijven betrokken zijn. De concurrentie wil ze ten slotte aanzwengelen door nieuwe exploitanten een betere toegang te geven tot stations, depots, ticketplatforms en geschikt rollend materieel.
Treinen stoten in verhouding tot vliegtuigen, boten, auto's of bussen veel minder broeikasgassen uit. Het spoor is volgens de Commissie goed voor amper 0,3 procent van de uitstoot in de transportsector. Het vervoer over de weg, het water en via de lucht vertegenwoordigen respectievelijk 73,2, 14,2 en 11,8 procent van de uitstoot.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit