Spoornetbeheerder Infrabel en bouwbedrijf Stadsbader Rail zijn van start gegaan met de vernieuwing van de spoorweglijn 26 tussen Vilvoorde en Halle. Meer dan 13 kilometer aan bovenleiding moet vernieuwd worden tegen 2027. Federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) heeft maandag een werkbezoek gebracht aan het eerste deel van de infrastructuurwerken, tussen de stations Evere en Meiser.
© Lumixbx
| De stophalte Bordet aan spoorlijn 26 tussen Vilvoorde en Halle (archief).
Infrabel vernieuwt oostelijk ringspoor tussen Vilvoorde en Halle
Het oostelijk ringspoort loopt van Vilvoorde, via Meiser, Delta en Sint-Job naar Halle. De lijn is via de Schuman-Josaphattunnel ook verbonden met Brussel-Schuman.
De bovenleiding van de lijn, het systeem waarmee een trein van stroom voorzien wordt, is aan een dringende vernieuwing toe. In totaal nemen Infrabel en Stadsbader Rail meer dan tweemaal 6,5 kilometer bovenleiding onder handen.
De lijn is een belangrijke spoorwegverbinding in het Brusselse. Het oostelijke ringspoor is namelijk de op één na belangrijkste spoorwegverbinding in het gewest, na de Noord-Zuidverbinding. Dagelijks rijden er een tweehonderdtal treinen overheen, de verbinding ontlast daarmee deels de drukke Noord-Zuidverbinding.
11 miljoen euro
De infrastructuurwerken voor de eerste fase van het vernieuwingsproject is zaterdag afgetrapt in de zone Schaarbeek-Vorming en Meiser. Tot en met 6 juli zullen er dag en nacht teams van Stadsbader actief zijn om de bovenleiding te vernieuwen. Zo moeten er tegen dan 216 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst worden. De vernieuwingskost van het hele bovennet tussen Vilvoorde en Halle zal in totaal 11 miljoen euro bedragen.
Het project is een aanzet naar de vernieuwing van het volledige Belgische spoorwegnet. Bijna 20 procent van de bovenleidingen vandaag zijn ondertussen ouder dan zestig jaar. Tegen 2032 moet 600 kilometer bovenleiding vervangen worden en wil Infrabel meer dan 1.400 kilometer bovennet onder handen nemen om de levensduur van de infrastructuur te verlengen. Die vernieuwing zal in totaal 700 miljoen euro kosten.
'Modal shift'
Volgens Infrabel en voogdijminister Crucke komen de infrastructuurwerken zowel de mobiliteit als de economie van ons land ten goede. "Bijna 90 procent van onze hoofdsporen heeft een bovenleiding, waardoor de treinen elektrisch kunnen rijden. Dit past in onze duurzame visie voor de mobiliteit. De investeringen in het spoor komen ook de Belgische economie ten goede want elke euro die er in het spoor wordt geïnvesteerd, zorgt voor een investering van 2,83 euro in onze economie", duidt Infrabel.
"Het spoor moet de ruggengraat worden van onze mobiliteit, zeker in en rond steden als Brussel. Met projecten zoals de vernieuwing van de bovenleiding op het oostelijk ringspoor investeren we niet alleen in betrouwbaarheid en stiptheid, maar ook in een 'modal shift' richting duurzame verplaatsingen", aldus Crucke.
Door de werken aan het spoor rijden er tot en met zondag 6 juli geen treinen tussen de stations Haren en Brussel-Schuman. Spoorwegmaatschappij NMBS past de treindienst aan. Zo rijden op weekdagen de S5-treinen Mechelen-Brussel-Luxemburg-Halle enkel tussen Brussel-Luxemburg en Halle. Reizigers kunnen met hun treinticket gebruikmaken van de bussen en trams van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. Er wordt aangeraden om de online reisplanner van de NMBS te raadplegen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Elsene , Etterbeek , Evere , Haren , Schaarbeek , Ukkel , Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , Hinder NMBS , Infrabel , spoorlijn 26 , station Meiser , Jean-Luc Crucke