Ombudsman stelt meer dan 1.500 inbreuken vast bij nachtvluchten op Brussels Airport

© Belga
29/02/2024

De federale ombudsman heeft vorig jaar meer dan 1.500 vermoedelijke inbreuken op de regels vastgesteld bij nachtvluchten op Brussels Airport. Hij pleitte donderdag, bij de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsdienst, voor een strengere aanpak van vooral de nachtelijke cargovluchten.

De meeste vermoedelijke inbreuken hadden te maken met vliegtuigen die tijdens de nacht (van 23 uur tot 6 uur) opstegen of landden, terwijl ze geen nachtslot - toelating - hadden. Dat kan bijvoorbeeld door vertragingen.

Daarnaast waren er vluchten met toestellen die 's nachts verboden zijn omdat ze te veel lawaai maken of vliegtuigen die opstegen op momenten dat er eigenlijk geen vertrekken zijn toegelaten op de luchthaven (de zogenoemde stille nachten). De ombudsdienst geeft die inbreuken door aan de autoriteiten.

Volgens ombudsman Touwaide moeten niet alleen dergelijke inbreuken vermeden worden, maar is er ook een strengere aanpak nodig van vooral de cargovliegtuigen. "De vloot van passagiersvliegtuigen op Brussels Airport is al grotendeels gemoderniseerd", klonk het tijdens een persconferentie, maar dat is volgens de ombudsman niet het geval voor de vrachtvliegtuigen.

Lage emissiezone

"Drieënzestig procent van de cargotoestellen die actief zijn op Brussels Airport, dateert van voor 2000", zei Touwaide. De ombudsman pleitte opnieuw voor een soort "lage-emissiezone" op Brussels Airport, waarbij oude, lawaaierige cargovliegtuigen verboden worden, zeker 's nachts.

Dat kan bijvoorbeeld door de toegelaten individuele geluidsniveaus (de zogenoemde quota count of QC) van vliegtuigen na vijftien jaar nog eens aan te passen. Om de overlast voor inwoners van omliggende gemeenten te verminderen, moet er volgens de ombudsman een volledige geluidsmuur komen rond de luchthaven.

De ombudsdienst kreeg vorig jaar in totaal 28.893 klachten binnen, afkomstig van 4.736 mensen. Het aantal klachten was stabiel tegenover 2022.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni