Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Lilith vestigde donderdagochtend in de radiostudio van BRUZZ de aandacht op de open brief van de fietsorganisaties.

Organisaties vechten fietsverbod op Anspachlaan aan: 'Brussel draait klok jaren terug'

Lilith Geeraerts
© BRUZZ
04/12/2025

Vanaf 2026 wil het Brusselse stadsbestuur fietsen verbieden in de voetgangerszone op de Anspachlaan. Maar dat plan stuit op felle kritiek van verschillende fietsorganisaties. “De Anspachlaan is een essentiële fietsas."

Cactus, Bike-Packer en Brukselbinnenstebuiten vestigen met een open brief opnieuw de aandacht op het besluit. Volgens hen brengt het verbod niet alleen het fietstoerisme, maar ook de veiligheid van duizenden dagelijkse fietsers in gevaar.

In hun brief aan het College van Schepenen van de Stad Brussel en de burgemeester, benadrukken de organisaties het grote belang van de Anspachlaan voor fietsers.

“De Anspachlaan is een essentiële, veilige en aantrekkelijke route voor Brusselse fietsers en voor mensen die Brussel per fiets ontdekken", schrijven ze. Sinds de invoering van de voetgangerszone geldt de centrale laan "als een voorbeeld van duurzame mobiliteit én als een toeristische trekpleister".

Een fietsverbod zou dat imago beschadigen. “Het maakt het onmogelijk om de laan en haar erfgoed met de fiets te ontdekken.”

Gevaarlijke omleiding

Het stadsbestuur schuift als alternatief een route via de Arteveldestraat, Visverkopersstraat en Zwarte Lieve Vrouwestraat naar voren. Maar volgens de organisaties is dat traject allesbehalve veilig.

“Die straten zijn smal, druk en vol gemotoriseerd verkeer", klinkt het. “Alle fietsers en steppers daarheen sturen zal onvermijdelijk leiden tot meer chaos en verkeersonveiligheid, en waarschijnlijk tot meer ongevallen.”

Daarnaast zouden cruciale functies verloren gaan: de Anspachlaan als Noord-Zuid-fietsas, het fietspunt en de fietsparking Beurs die plots onder een laan liggen waar fietsen verboden is, en zelfs de EuroVelo 5-route die Brussel internationaal op de kaart zet.

Het fietstoerisme verliest volgens de organisaties "haar grootste troef, zonder enige garantie dat het eigenlijke probleem wordt aangepakt".

De organisaties vragen zich af of de kleine minderheid van cowboys die vandaag de regels aan hun laars lappen, een verbod morgen wel zou respecteren.

'Kies niet voor de makkelijke weg'

De organisaties roepen het stadsbestuur op het plan te heroverwegen. Ze vragen om sensibilisering, duidelijke signalisatie, markeringen en handhaving, in plaats van een algemene ban op fietsers.

Ook pleiten ze voor een gedeelde zone waar voetgangers, fietsers en steppers naast elkaar kunnen bewegen. “Respect en hoffelijkheid moeten centraal staan.” Daarnaast vragen ze om werk te maken van een volwaardige alternatieve Noord-Zuid-route voor snelle fietsers en steppers, die vandaag nog ontbreekt.

Tot slot hameren de organisaties op het belang van consequente politiecontrole: “Richt u op gevaarlijk en asociaal gedrag, of dat nu van fietsers, stepgebruikers of automobilisten komt. Striktere handhaving zal het veiligheidsgevoel voor iedereen verbeteren.”

Discussie laait opnieuw op

De open brief komt op een moment dat de discussie over de drukte in de voetgangerszone weer oplaait. Klachten over snelle fietsers en e-steppers zorgen regelmatig voor debat, maar de fietsorganisaties benadrukken dat de problemen veroorzaakt worden door een minderheid. Zij vrezen dat het stadsbestuur nu een hele groep zachte weggebruikers straft voor het gedrag van enkelingen.

“Brussel verdient een weldoordacht en veilig mobiliteitsbeleid", besluiten ze. “Niet de eenvoudige oplossing van een verbod.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit