BRUZZ

| Minister Peeters wil de werken aan het Leonardkruispunt niet uitstellen omdat anders de veiligheid in het gedrang zou komen

Peeters na advies onafhankelijke expert: als werken worden stilgelegd, moet tunnel dicht

© Belga
18/04/2024

De werkzaamheden aan het Leonardkruispunt moeten worden voortgezet, anders zal de Leonardtunnel afgesloten moeten worden. Dat concludeert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) nadat ze een advies vroeg aan een externe tunnelveiligheidsbeambte.

De werken aan het Leonardkruispunt beroeren al sinds vorige week de gemoederen. De Leonardtunnel moet nodig hersteld worden en die werkzaamheden hebben een grote impact. Sinds deze week is de tweede fase van start gegaan, daarbij wordt de afrit richting Waterloo vanuit Oudergem tot oktober afgesloten. Aanvankelijk ging dat enkel 's nachts gebeuren, maar omdat de Leonardtunnel er slechter aan toe is dan eerst gedacht, moet er ook overdag worden doorgewerkt.

De Waalse en Brusselse regering en verschillende gemeenten hadden om uitstel van de werken gevraagd. Maar Peeters besliste om de werken te laten doorgaan zoals gepland, ze zijn volgens haar erg dringend. In reactie op de vraag van de gemeenten en van Wallonië en Brussel, vroeg de minister bijkomend advies aan een externe tunnelveiligheidsbeambte. Die bevestigde dat zowel de bouwkundige staat als de staat van de technische installaties zo slecht is, dat de veiligheid in de tunnnel onvoldoende gewaarborgd kan worden op langere termijn.

Risico op volledige afsluiting

"Dankzij een aantal verzachtende maatregelen, waaronder het verlagen van de maximumsnelheid, het aanpassen van de vluchtroutes en het aanbrengen van tijdelijke tunnelverlichting en een beperkt aantal camera's, is de situatie in de tunnel tijdens de werkzaamheden gedurende een korte duur aanvaardbaar," zegt minister Peeters. Volgens haar is er geen andere keuze.

"Indien we de werken onderbreken, zullen ze langer duren. En als dat gebeurt lopen we het risico dat we de tunnel (van en naar Luxemburg, red.) omwille van de veiligheid van alle weggebruikers volledig moeten afsluiten", concludeert Peeters. De minister benadrukt nog dat de werken wel degelijk uitgebreid werden voorbereid, en dat ze zich bewust is van de ingrijpende impact op de mobiliteit in de brede omgeving.

"Als we de werken onderbreken, zullen ze langer duren. En als dat gebeurt lopen we het risico dat we de Leonardtunnel omwille van de veiligheid (...) volledig moeten afsluiten"

Lydia Peeters (Open VLD)

Vlaams minister van Mobiliteit

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in het Vlaams Parlement

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal er dan ook alles aan blijven doen om de hinder te minimaliseren, zegt ze. "Het is in ieders belang om de weggebruikers en de omwonenden vooral oplossingen te bieden,. De leefkwaliteit van de omliggende gemeenten moet houdbaar blijven. We leggen momenteel de nadruk op het ontmoedigen van verkeer richting het Leonardkruispunt en het bevorderen van duurzame alternatieven zoals het openbaar vervoer of de fiets."

64d9339a-leonardtunnelwerfzone.jpg

Agentschap Wegen en Verkeer

| Vanaf vandaag blijft de verbindingsarm richting Waterloo vanuit Brussel tot oktober afgesloten

Door de verwachte verkeerschaos wil de burgemeester van Ukkel, Boris Dilliès (MR), dat het Ter Kamerenbos terug deels toegankelijk wordt voor het wegverkeer. Het gaat meer concreet over de Dianalaan die langs het meer van het park loopt, zo schrijft La Dernière Heure.

Ook de Ukkelse burgemeester heeft een brief verstuurd naar Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en de burgemeester van Brussel, Philippe Close (PS). De gemeente verwacht namelijk veel meer verkeer op de Waterloosesteenweg wanneer automobilisten het Leonardkruispunt willen vermijden.

Ukkel ligt al langer overhoop met Brussel-Stad over de kwestie, los van de werken aan het kruispunt. Voor Minister Van den Brandt is de heropening geen echte oplossing omdat het geen nieuw alternatief biedt voor het verkeer.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni